Berita UtamaDunia

Syria gesa PBB kutuk keras pencerobohan Israel

Rejim guna kaedah stereotaip berbahaya tingkatkan tahap ancaman

DAMSYIK, 30 Muharam, 1444H, Ahad – Syria menggesa (PBB) dan Majlis Keselamatan mengutuk keras pencerobohan Israel di wilayahnya sebagai pencabulan kedaulatan negara anggota secara sengaja.

Kementerian Luar dan Ekspatriat berkata, Syria menegaskan untuk mengekalkan hak bertindak balas dengan cara sesuai yang diberikan oleh undang-undang antarabangsa dan Piagam PBB dalam menghadapi pencerobohan Israel yang berulang ini.

Kenyataan itu dikeluarkan menerusi surat yang ditujukan kepada Setiausaha Agung PBB dan Presiden Majlis Keselamatan pada Sabtu.

Kementerian turut mengimbas kembali beberapa jenayah tentera penjajah Israel yang dilakukan baru-baru ini.

Antaranya serangan Lapangan Terbang Antarabangsa Damsyik pada 10 Jun 2022, yang menyebabkan ia tidak beroperasi sepenuhnya untuk tempoh dua minggu dan apabila pendudukan menyerang pelabuhan itu.

Selain itu, penghantaran komersial Lattakia pada 17 Disember 2021, yang menyebabkan kerosakan serius pada barangan komersial, makanan dan perubatan.

Selain itu, mensabotaj dan memusnahkan bahan dan peralatan yang dimiliki oleh PBB di Syria.

Tegasnya, keadaan antarabangsa secara amnya dan di Timur Tengah khususnya, sedang melalui tahap rapuh yang tidak bertolak ansur dengan peningkatan dan ketegangan yang lebih lanjut.

“Pihak berkuasa Israel berazam untuk menggunakan pendekatan stereotaip berbahaya.

“Tindakan itu meningkatkan tahap ancaman kepada keamanan dan keselamatan serantau dan antarabangsa, dan membuka pintu luas kepada ketegangan, peningkatan serta huru-hara di rantau ini,” katanya. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button