Dunia

Kebocoran makmal bukan punca COVID-19: WHO

Semua pihak harus lakukan yang terbaik cari asal usul virus

BEIJING, 4 Rejab 1442H, Selasa – Hipotesis virus COVID-19 berpunca daripada kebocoran makmal tidak akan dimasukkan dalam kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada fasa seterusnya, kata ketua misi WHO Peter Ben Embarek. 

Pada sidang media, Peter menjelaskan kebocoran makmal diklasifikasikan sebagai “sangat mustahil” untuk dijadikan punca virus itu merebak.

Hipotesis lain yang mempunyai kemungkinan lebih besar akan menjadi tumpuan kajian pasukan pakar WHO, termasuk teori virus merebak melalui hos perantara haiwan serta transmisi menerusi rantaian produk sejuk beku.

Pengarah Program Kecemasan WHO, Michael Ryan berpandangan, kerjasama kumpulan pakar antarabangsa dengan China bertujuan membolehkan dunia lebih memahami asal usul virus serta mengambil iktibar daripadanya.

Sambil menegaskan ia bukan misi siasatan “salah laku”, Ryan menegaskan WHO perlu menunjukkan rasa hormat kepada kerajaan pelbagai negara.

Beliau turut menggesa pihak terbabit supaya memberi perhatian terhadap kemajuan yang dicapai buat masa ini, di samping mengenal pasti bidang yang perlu diselidik pada masa depan.

“Sekarang kita perlu melihat kepada sains, dan semua pihak harus bekerjasama dan melakukan yang terbaik untuk mencari asal usul virus ”, ujarnya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button