Berita Utama

Vaksin sensitif terhadap suhu, masa

Jangka hayat 6 jam selepas dibuka untuk disuntik kepada penerima

KUALA LUMPUR, 9 Rejab 1442H, Ahad – Proses penyimpanan vaksin Pfizer-BioNTech bagi COVID-19 yang julung kali selamat tiba ke tanah air pagi tadi, perlu berada di tahap terbaik sebelum disuntik kepada penerima.

Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Amalan dan Perkembangan Farmasi, Cawangan Pengurusan Farmasi Logistik Bahagian Amalan & Perkembangan Farmasi Kementerian Kesihatan (KKM), Farahwahida Mohd Kasim berkata, vaksin adalah produk yang sensitif terhadap suhu dan masa.

“Maksudnya kalau produk itu disimpan dalam suhu tertentu dan didedahkan dalam tempoh tertentu, jangka hayatnya boleh berkurangan. Kalau kita lihat perancangan oleh kerajaan meliputi semua aspek, kita bukan merancang sehari dua tetapi berbulan bulan.

“Kita ada banyak perbincangan dalaman yang kita buat untuk pastikan vaksin dibawa masuk ini berkualiti dan potensi produk itu dapat dijaga sepanjang rangkaian pembekalan produk untuk diberikan kepada penerima vaksinasi dalam keadaan terbaik,” katanya dalam program khas Bernama TV “Malaysia Terima Vaksin COVID-19” hari ini.

Pagi tadi, pesawat khas yang membawa kumpulan pertama vaksin Pfizer-BioNTech mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan membawa 312,390 dos vaksin itu.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah akan menjadi antara penerima pertama suntikan vaksin COVID-19 pada Rabu ini, yang menandakan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan digerakkan lebih awal daripada jadual asal.

Mengulas lanjut, Farahwahida berkata, vaksin jenis Comirnaty daripada Pfizer-BioNTech itu memerlukan suhu penyimpanan spesifik melibatkan julat suhu antara -60 hingga -90 darjah Celcius (°C), dan hanya mempunyai jangka hayat enam jam selepas dibuka untuk disuntik kepada penerima.

“Memang menjadi satu cabaran untuk proses penyimpanan dan pengedaran tersebut tetapi walaupun sukar ia tidak mustahil sebab kita di KKM sebenarnya ini bukan kali pertama menguruskan vaksin bagi tujuan program imunisasi, cuma kali ini dalam skala besar, dan keperluan penyimpanannya agak berbeza daripada vaksin sebelum ini,” katanya.

Beliau berkata, KKM juga telah membuat beberapa pendekatan dalam memastikan kelancaran proses penyimpanan itu di setiap lapisan kumpulan pelaksana.

Ia bermula dengan garis panduan sistematik dalam memastikan pengurus atau vaksinator dapat menjalankan urusan pengendalian produk vaksin Comirnaty dengan baik serta membuat perancangan infrastruktur sokongan seperti keperluan peralatan, termasuk latihan khusus secara berfasa kepada pengendali vaksin. -Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button