Berita UtamaDunia

Australia mula program vaksin

Tiada kes tempatan tiga hari berturut, hanya 28,926 kes direkodkan sejak wabak melanda dunia

SYDNEY, 10 Rejab 1442H, Isnin – Australia hari ini memulakan program vaksin COVID-19 secara besar-besaran dengan kakitangan kesihatan barisan depan dan warga emas mendapat dos pertama.

Sekumpulan 20 orang – termasuk Perdana Menteri, Scott Morrison – semalam menerima suntikan vaksin pertama sementara pelancaran yang lebih luas bermula pagi ini dengan pihak berkuasa dijangka memberi lebih daripada 60,000 dos pada akhir minggu ini.

“Hari ini adalah tonggak sebenar dalam tindak balas kolektif kita untuk menangani COVID-19 dan mengendalikan keadaan secepat yang kita boleh,” kata Pemangku Ketua Pegawai Perubatan Australia, Michael Kidd kepada televisyen Australian Broadcasting Corp.

Vaksin, yang dibangunkan bersama oleh Pfizer Inc dan BioNTech Jerman, akan dilancarkan pada minggu-minggu awal sementara kumpulan pertama AstraZeneca dijangka sampai ke negara pada dua minggu hadapan

Sebanyak 25 juta penduduk Australia akan disuntik dengan vaksin AstraZeneca, yang akan dihasilkan secara tempatan oleh CSL Ltd pada pertengahan Mac.

Pihak berkuasa merancang untuk menyuntik empat juta pada bulan Mac dan berharap dapat mengakhiri vaksinasi pada akhir Oktober.

Victoria – negara terpadat kedua di negara itu – pada Isnin melaporkan tidak ada kes baharu untuk hari ketiga berturut-turut, menunjukkan bahawa wabak baru di ibu negara Melbourne telah dibendung.

Negeri dan wilayah lain telah berjaya menghilangkan virus tersebut.

Australia sebahagian besarnya berjaya keluar dari jumlah jangkitan dan kematian yang tinggi berbanding negara maju lain – dibantu oleh penutupan sempadan dan sistem pengesanan yang cepat.

Untuk tiga hari berturut-turut, tiada kes tempatan dilaporkan – dan untuk keseluruhan hanya 28,926 kes dan 909 kematian direkodkan sejak wabak melanda dunia. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button