Berita Utama

JKSM tiada kuasa bicara kesalahan murtad warga Indonesia

Bagaimanapun boleh dikena tindakan di bawah Enakmen Jenayah Syariah 1992

IPOH, 12 Rejab 1442H, Rabu – Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) tidak mempunyai bidang kuasa untuk membicarakan kesalahan murtad melibatkan seorang wanita Islam warga Indonesia, kerana perbuatan itu dipercayai bukan berlaku di negara ini.

Ketua Pengarah dan Ketua Hakim Syarie JKSM Datuk Dr Mohd Na’im Mokhtar bagaimanapun berkata, individu berkenaan boleh dikenakan tindakan di bawah Enakmen Jenayah Syariah 1992 sekiranya kesalahan itu dilakukan di negara ini.

“Kalau kesalahan percubaan untuk murtad contohnya, sudah tentu dalam konteks syariah ini tidak melihat kepada negara. Contohnya kalau ada mana-mana pihak, walaupun dia bukan warganegara Malaysia tetapi dia beragama Islam dan melakukan sesuatu kesalahan dalam negara ini yang jatuh di bawah Enakmen Jenayah Syariah.

“Sebagai contoh isu khalwat, dia Indonesia beragama Islam dan ditangkap di Malaysia, jadi dia boleh dihukum di bawah undang-undang negara kita. Kita tidak melihat dari mana orang itu selagi dia beragama Islam,” katanya ketika ditemui pemberita selepas Prosiding Mahkamah Utama Syariah di Mahkamah Syariah Ipoh di sini hari ini.

Sebelum ini, tular video memaparkan pengakuan seorang lelaki bukan Islam memurtadkan seorang wanita Muslimah warga asing.

Ahad lepas, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri dilaporkan berkata, kes itu kini dalam siasatan dan tindakan pihak polis. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button