Berita UtamaDunia

Imam ditembak mati di luar masjid Newark

Suspek dan motif serangan belum dikenal pasti, masih dalam siasatan

NEW JERSEY, 22 Jamadilakhir 1445H, Khamis – Seorang imam meninggal dunia selepas ditembak di luar masjid Newark awal pagi Rabu.

Hassan Sharif, ditembak beberapa kali sejurus selepas jam 6 pagi di dalam kenderaannya di luar masjid Masjid Muhammad di Newark, kata pendakwa raya Essex County Theodore Stephens pada sidang media semalam.

Sharif meninggal dunia akibat kecederaannya di hospital tempatan.

“Terdapat ramai di New Jersey sekarang yang berada dalam ketakutan,” kata Peguam Negara New Jersey, Matthew Platkin.

Menurut pendakwa raya tempatan, pihak berkuasa masih belum mengenal pasti suspek atau motif serangan itu.

Tiada petunjuk bahawa tembakan itu adalah jenayah bermotif berat sebelah atau tindakan keganasan domestik berdasarkan bukti yang dikumpul setakat ini dalam siasatan, kata Platkin pada taklimat sebelah petang.

Pejabat Platkin lazimnya tidak akan mendedahkan jenis maklumat itu pada peringkat awal, tetapi beliau berbuat demikian berikutan lonjakan insiden berat sebelah terhadap pelbagai agama, terutamanya masyarakat Islam baru-baru ini.

Insiden antisemitik dan Islamophobia telah meningkat di seluruh Amerika Syarikat (AS) sejak serangan Hamas 7 Oktober ke atas Israel dan tindak balas tentera Israel di Gaza.

Akibatnya, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri AS pada Disember mengeluarkan panduan keselamatan untuk komuniti berasaskan kepercayaan.

Cadangan agensi itu termasuk membangunkan pelan keselamatan, meletakkan individu atau jawatankuasa bertanggungjawab ke atas keselamatan, melengkapkan penilaian risiko, menyelaraskan dengan komuniti setempat dan mengenal pasti sumber yang ada.

Sejak 7 Oktober, pihak berkuasa telah meningkatkan kehadiran penguatkuasaan undang-undang di semua rumah ibadat di New Jersey terutama masjid dan rumah ibadat, kata Platkin.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button