Berita UtamaDunia

Tujuh penunjuk perasaan dibunuh junta Myanmar

Salah seorang mangsa ditembak di kepala, dua yang lain di dada

YANGON, 19 Rejab 1442H, Rabu – Sekurang-kurangnya tujuh orang terbunuh selepas pasukan keselamatan Myanmar melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan pro-demokrasi, hari ini.

Junta Myanmar itu juga dilapor memukul wartawan yang ditahan, termasuk seorang jurugambar Associated Press, atas tuduhan jenayah.

Tekanan antarabangsa terhadap negara itu ketika ini meningkat – kuasa Barat berulang kali mengecam jeneral dengan sekatan – dan Britain telah menggesa mesyuarat Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) diadakan pada hari Jumaat.

Tetapi junta telah mengabaikan kecaman global, dan berdepan dengan pemberontakan itu menggunakan kekerasan yang semakin meningkat.

Empat orang mati ditembak semasa tunjuk perasaan di sebuah bandar di Myanmar tengah, menurut para pegawai perubatan yang bercakap dengan AFP melalui telefon.

Dua lagi penunjuk perasaan lain mati di Mandalay, bandar kedua terbesar di negara itu, kata pegawai perubatan kepada AFP.

Salah seorang mangsa di Mandalay ditembak di kepala dan yang lain di dada, menurut seorang doktor, yang meminta untuk tidak disebutkan namanya.

Tunjuk perasaan di tengah bandar Myingyan juga dilaporkan semakin dahsyat.

“Mereka melepaskan gas pemedih mata, peluru getah, dan peluru hidup,” kata seorang sukarelawan perubatan di tempat kejadian kepada AFP, sambil menambah bahawa sekurang-kurangnya 10 orang cedera.

Thet Thet Swe, dari klinik penyelamat Myingyan, mengesahkan seorang pemuda ditembak di kepala dan mati.

“Zin Ko Ko Zaw, seorang lelaki berusia 20 tahun ditembak mati di tempat protes dan pasukan saya merawat 17 orang yang cedera,” kata anggota pasukan penyelamat kedua kepada AFP.

Dua anggota pasukan penyelamat di barat laut Monywa mengatakan bahawa mereka melihat pasukan keselamatan menahan dua individu.

Demonstrasi juga berlanjutan di Yangon, kota terbesar Myanmar, pada hari Rabu, dengan penunjuk perasaan menggunakan tayar sementara dan pagar kawat berduri untuk menyekat jalan utama. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button