Berita UtamaDunia

Palestin gesa PBB isytihar secara rasmi kebuluran di Gaza

Lebih sejuta kelaparan sepanjang hari tanpa makanan

RAMALLAH, 14 Jamadilakhir 1445H, Rabu – Palestin menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengisytiharkan kebuluran secara rasmi di Semenanjung Gaza, yang telah diserang tanpa henti oleh Israel sejak 7 Oktober.

Kementerian Luar berkata, kira-kira 1.9 juta orang yang berpindah berada di pusat perlindungan dan terdedah kepada kebuluran teruk.

Katanya, seramai 50,000 wanita hamil berada di pusat perlindungan tanpa air, ubat, atau penjagaan kesihatan.

“Laporan antarabangsa menunjukkan merebaknya kebuluran dalam kalangan keluarga Palestin yang menghabiskan sepanjang hari tanpa makanan.

“Lebih sejuta orang di Semenanjung Gaza kelaparan,” katanya dalam satu kenyataan.

Negara pengganas Israel telah menggempur Semenanjung Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh Gerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) pada 7 Oktober, membunuh sekurang-kurangnya 20,915 orang.

Serangan Israel telah menyebabkan Gaza hancur, dengan separuh daripada perumahan wilayah pantai rosak atau musnah dan hampir dua juta orang kehilangan tempat tinggal di dalam kawasan yang padat dengan penduduk di tengah-tengah kekurangan makanan dan air bersih. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button