Uncategorized

33 cedera, 22 ditahan dalam tunjuk perasaan antikerajaan di Bangkok

Sejak Julai golongan muda berkumpul tuntut perubahan politik

BANGKOK, 17 Rejab 1442H, Isnin – Seramai 33 orang termasuk anggota polis cedera ketika tunjuk perasaan antikerajaan pada Ahad malam di luar berek tentera dekat dengan kawasan kediaman Perdana Menteri Prayuth Chan o-cha, di Bangkok.

Pusat Perubatan Erawan hari ini menyatakan 23 anggota polis dan 10 penunjuk perasaan cedera dalam tunjuk perasaan semalam.

Selain itu, seorang pegawai polis dari Balai Thammasala yang bertugas semasa tunjuk perasaan itu dilaporkan meninggal dunia akibat serangan jantung. Beliau disahkan meninggal di Hospital Rajavithi.

Timbalan Ketua Polis Metropolitan Jeneral Piya Tawichai berkata 22 individu ditahan susulan kejadian itu.

“Mereka akan didakwa kerana melanggar perintah darurat dan merosakkan harta benda awam,” katanya pada sidang media di sini hari ini.

Kira-kira 1,500 penunjuk perasaan berarak dari Victory Monument ke berek Rejimen Infantri 1 berdekatan Jalan Vibhavadi Rangsit dan mengulangi tuntutan mereka, termasuk menyeru Prayuth berundur.

Polis antirusuhan menembak peluru getah, gas pemedih mata, dan meriam air untuk menyuraikan orang ramai yang berang setelah pertempuran tercetus ketika penunjuk perasaan merempuh penghadang dan kawat berduri di luar berek.

Piya berkata penunjuk perasaan berusaha untuk mendekati berek tentera tempat tinggal Prayuth dan keluarganya.

Sejak pertengahan Julai lalu, golongan muda berkumpul di Bangkok untuk mengulangi tuntutan mereka kepada perubahan politik, termasuk pengunduran perdana menteri, pembubaran Parlimen, pindaan Perlembagaan, dan reformasi monarki. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button