Berita Utama

i-Sinar beri impak positif kepada ekonomi sebenar: BNM

Pengeluaran tidak akan beri impak kepada kecairan KWSP

KUALA LUMPUR, 20 Syaaban 1442H, Jumaat – Pengeluaran di bawah skim i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dilihat memberi impak langsung yang positif kepada ekonomi sebenar yang menyokong penggunaan domestik.

Timbalan Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Datuk Abdul Rasheed Ghaffour berkata dari segi simpanan persaraan, bagaimanapun, penampan perlu diperkukuh dan dibina semula.

“Itu sebabnya pembaharuan pasaran buruh penting untuk memastikan rakyat mempunyai pekerjaan dan pendapatan yang lebih baik supaya mereka boleh menyimpan lagi untuk meningkatkan penampan kewangan mereka dari segi simpanan persaraan,” katanya dalam webinar anjuran Persatuan Ekonomi Malaysia.

Beliau berkata langkah pembaharuan dalam perlindungan sosial juga penting terutamanya berkaitan bahagian insurans sosial dan skim persaraan swasta berikutan ia dapat membantu mengukuhkan lagi faedah persaraan.

Mengenai impak daripada pengeluaran i-Sinar kepada pasaran kewangan, katanya fokus BNM adalah mengurangkan potensi impak daripada kemusnahan pasaran iaitu memastikan kecairan yang mencukupi dalam pesisir untuk menyokong kestabilan kewangan.

“Hutang dan kecairan pasaran kewangan dalam pesisir telah menjadi faktor penting untuk memastikan pelarasan telah dibuat secara meluas dan teratur, disokong oleh jumlah dagangan harian yang baik dari semasa ke semasa dalam pasaran forex dan bon,” katanya.

Ketua Penyelidikan MIDF Imran Yusof berkata beliau turut berpandangan bahawa pengeluaran i-Sinar, terutamanya secara menyeluruh, sebagai positif kepada ekonomi sebenar.

Beliau berkata pengeluaran tersebut tidak akan memberi impak kepada kecairan KWSP yang disifatkannya sebagai antara peserta utama dalam pasaran ekuiti dan mempunyai kecairan yang mencukupi untuk menyokong pasaran.

“Ia (KWSP) juga mempunyai portfolio yang amat pelbagai dari segi pelaburan seperti pendapatan tetap, pasaran saham dan hartanah,” katanya.

Beliau berkata pengeluaran i-Sinar secara menyeluruh juga telah memberi wang tambahan kepada mereka yang tidak benar-benar memerlukan bantuan.

“Satu perkara yang kami dapati pada tahun lepas apabila moratorium pinjaman menyeluruh diberikan adalah wang tambahan kepada mereka yang tidak benar-benar memerlukannya sama ada digunakan atau dilaburkan.

“Kami melihat penyertaan runcit dalam pasaran saham kembali rancak pada tahun lepas. Trend ini dilihat berterusan pada tahun ini setakat ini pada tahun ini, belian bersih daripada peruncit berjumlah kira-kira RM5 bilion,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Pelaburan bagi Pendapatan Tetap Amundi Malaysia Eridani Tutiana Jusat berkata walaupun impak daripada pengeluaran i-Sinar positif kepada ekonomi tempatan, beliau terus berhati-hati dengan impaknya kepada pasaran bon domestik.

“Kami agak berhati-hati kerana KWSP adalah pelabur yang besar dalam bon kerajaan Malaysia. Jika terdapat sokongan yang berkurangan daripada KWSP dalam pasaran bon, ini akan mempengaruhi pasaran,” katanya.

Sehingga 14 Mac, sejumlah RM52.48 bilion melibatkan 5.94 juta pemohon untuk skim i-Sinar telah diluluskan. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button