Berita Utama

PAS tinggalkan MN jika UMNO jalin kerjasama dengan PKR

Kerjasama dua parti terbatal jika UMNO langgar manifesto

KUALA LUMPUR, 27 Syaaban 1442H, Jumaat – PAS tidak akan bekerjasama dengan UMNO dalam Muafakat Nasional (MN) jika kerjasama politik baharu dibentuk dengan Pakatan Harapan (PH) untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), kata Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau berkata, setelah mendengar rakaman audio kontroversi melibatkan dua pemimpin utama berkali-kali, beliau yakin bahawa perbualan itu adalah sebahagian daripada kerjasama baru untuk UMNO, dan PAS tidak mahu menjadi sebahagian daripada itu.

Abdul Hadi merujuk kepada rakaman audio yang baru-baru ini dibocorkan, yang didakwa melibatkan antara Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mengadakan perbincangan mesra mengenai masa depan UMNO.

“Klip audio itu adalah sebahagian daripada kerjasama baru (untuk UMNO). Kerjasama baru telah diumumkan dan ini adalah tanda-tanda jajaran baru.

“PAS masih bersama Perikatan Nasional, bukan kerjasama baru ini. Kami menolak sebarang kerjasama baru (UMNO dan PKR).

“Kami bersetuju untuk menjadi sebahagian daripada muafakat, yang bukan hanya melibatkan UMNO, tetapi juga Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan semua kumpulan Bumiputera, masyarakat majmuk dan parti Perikatan.

“Sama ada klip audio itu tulen atau tidak, saya tidak boleh mengatakannya, tetapi saya menilai dengan mendengarkannya berkali-kali untuk memutuskan kesahihannya,” kata Abdul Hadi kepada media selepas ceramah pagi pada hari Jumaat di Masjid Rusila di Terengganu.

Kerjasama MN diasaskan atas dasar perpaduan Melayu dan telah berulang kali menyatakan bahawa pendirian ‘No Anwar, No DAP’

Ahli Parlimen Marang itu mengatakan bahawa jika manifesto yang disepakati antara PAS dan UMNO tidak dipatuhi, maka kerjasama itu akan dibatalkan.

“Sama ada Ahmad Zahid harus meletak jawatan sebagai Presiden UMNO, itu saya akan serahkan kepada ahli UMNO,” kata Abdul Hadi

Beliau juga mengatakan PAS akan memulakan rundingan kerusi untuk pilihan raya umum dengan Bersatu.

“Kami hanya akan bekerjasama dengan Bersatu sekarang kerana UMNO nampaknya mempunyai masalah yang harus diselesaikan.

“Bagi pemimpin UMNO yang tidak mahu bekerjasama dengan PAS di pelbagai negeri, kami akan memutuskan kemudian kerana UMNO sendiri sudah koyak.

“Kami terburu-buru kerana kami tidak tahu bila pilihan raya umum akan diumumkan,” katanya.

Rakaman audio perbualan antara dua individu mirip suara Anwar dan Ahmad Zahid tular di media sosial sejak Rabu lalu.

Panggilan telefon berdurasi empat minit 17 saat itu mirip suara Anwar itu memuji ucapan Ahmad Zahid pada Perhimpunan Agung UMNO 2020.

Menerusi rakaman sama, Anwar yang juga Ketua Pembangkang dikatakan mengakui tidak mengikuti PAU secara dekat, selama 22 tahun.

Bagaimanapun, Ahmad Zahid menyangkal dakwaan penglibatannya di dalam rakaman suara tersebut.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button