Berita UtamaDunia

Rakyat Iraq masih tak puas hati, dakwa pilihan raya ditaja kuasa asing

Orang ramai dakwa keputusan satu penipuan, berlaku penyelewengan undi

BAGHDAD, 1 Rabiulakhir 1443H, Sabtu – Sekurang-kurangnya 125 orang cedera dalam pertempuran antara pasukan keselamatan dan penunjuk perasaan di ibu negara Iraq, Baghdad.

Insiden berlaku ketika orang ramai sekali lagi berhimpun untuk membantah keputusan Pilihan Raya Parlimen pada Oktober lalu.

Sumber keselamatan Iraq melaporkan, polis melepaskan gas pemedih mata dan peluru hidup ke udara untuk menyuraikan penunjuk perasaan.

Situasi makin tidak terkawal apabila beberapa penunjuk perasaan membaling batu dan cuba mara ke arah Zon Hijau di Baghdad, yang menempatkan bangunan kerajaan dan kedutaan asing.

Kementerian Kesihatan Iraq mengesahkan, 27 orang dan selebihnya pasukan keselamatan cedera, bagaimanapun tiada kematian direkodkan, lapor Agensi Berita Iraq Nasional (NINA).

Penunjuk perasaan yang cedera kebanyakannya terhidu asap gas manakala sembilan anggota polis mengalami kecederaan akibat dibaling batu, kata sumber hospital.

Ibu negara Iraq dan beberapa bandar utama tegang sejak beberapa hari lalu apabila beberapa pemimpin politik dan penyokong mereka menolak keputusan awal pilihan raya.

Mereka menyifatkan keputusan sebagai penipuan tajaan asing dan berlaku penyelewengan undi.

Ratusan orang berkumpul di dalam Zon Hijau di ibu kota Iraq, Baghdad, yang menempatkan kedutaan AS, untuk membantah keputusan Pilihan Raya Parlimen di negara itu baru-baru ini.

Sebanyak 329 kerusi dipertandingkan dalam pilihan raya itu. Lebih 3,240 calon bertanding, termasuk 950 wanita.

Mengikut keputusan awal, Perikatan Fatah hanya memenangi 14 kerusi pada pilihan raya 10 Oktober lalu selepas memenangi 48 kerusi pada undian 2018.

Parti Kurdish memenangi 61 kerusi, termasuk 32 kerusi untuk Parti Demokratik Kurdistan, yang mendominasi kerajaan wilayah separa autonomi Kurdish di Iraq, dan 15 untuk parti pesaingnya Kesatuan Patriotik Kurdistan.

Gabungan Taqaddum pimpinan Speaker Parlimen Sunni Mohammed al-Halbousi memenangi 38 kerusi, lapor agensi berita negara Iraq, menjadikannya yang kedua terbesar di Parlimen.

State of Law Alliance, yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri Nouri al-Maliki, yang memimpin Iraq dari 2006 hingga 2014, menduduki tempat ketiga secara keseluruhan dengan 37.

Parti politik Syiah Iraq memenangi lebih sedikit kerusi berbanding pilihan raya lalu pada 2018, menurut keputusan dan pegawai tempatan.

Pilihan raya itu asalnya dirancang diadakan pada 2020, tetapi tarikh itu dikemukakan sebagai tindak balas kepada gerakan protes besar-besaran yang tercetus pada 2019.

Mereka menyeru pembaharuan ekonomi, perkhidmatan awam yang lebih baik, dan usaha memerangi pengangguran dan rasuah secara berkesan dalam institusi negara. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button