Berita Utama

Menteri Kesihatan kesal produk vape ‘Tiger Pod’ dijual depan sekolah

Rekaan produk tarik perhatian kanak-kanak, pengusaha patut ada rasa tanggungjawab

PUTRAJAYA, 3 Rejab 1444H, Rabu – Kementerian Kesihatan memandang serius isu penjualan e-rokok dan produk vape di hadapan sebuah sekolah yang tular baru-baru ini.

Kesal dengan perkara itu, Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa mengesahkan menerima maklumat berhubung aktiviti promosi, pengiklanan dan penjualan e-rokok atau produk vape menyerupai mainan atau ‘Tiger Pod’ yang semakin berleluasa.

“Ini amat membimbangkan ibu bapa dan guru kerana produk berkenaan telah dicipta dan direka sedemikian rupa sehingga menarik perhatian kanak-kanak dan remaja untuk mencuba.

“Apa yang membimbangkan produk e-rokok atau vape ini menggunakan cecair berasaskan nikotin, di mana penjualan produk tersebut dikawal dan di bawah Akta Racun 1952,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata, pengedaran dan pembekalan apa-apa produk dan barangan yang mengandungi nikotin mesti didaftarkan dan mendapat kelulusan yang diperlukan sebagai ubat daripada Pihak Berkuasa Kawalan Dadah, di bawah Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984, Akta Jualan Dadah 1952.

Menyedari bahawa Akta Racun 1952 tidak mempunyai sebarang peruntukan atau peruntukan untuk menghalang promosi dan pengiklanan bagi vape dan cecair e-rokok, peruntukan telah pun dimasukkan, dimasukkan di bawah Rang Undang-Undang Kawalan rokok dan produk tembakau bertujuan untuk mengawal selia pengeluaran produk berbahaya tersebut.

“Ia telah pun dibentangkan untuk bacaan kali kedua semasa persidangan Parlimen Ogos tahun lepas dan pelaksanaannya ditangguhkan sehingga sekarang,” katanya.

Dr Zaliha berkata, penyelesaian penjualan produk yang boleh memudaratkan kesihatan dan kesejahteraan generasi muda seperti ‘Tiger Pod’ memerlukan kerjasama pelbagai agensi dan kementerian seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, kerajaan tempatan dan agensi penguatkuasaan lain yang berkaitan.

“Saya juga ingin menegaskan bahawa pengusaha produk vape mesti bertanggungjawab apabila mengeluarkan dan menjual produk mereka.

“Ibu bapa juga perlu membantu memerhati dan memantau aktiviti anak-anak mereka bagi memastikan mereka tidak terjebak dengan tabiat buruk itu kerana ia boleh memudaratkan kesihatan mereka,” katanya.

Beliau berkata, kementerian akan terus bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan dan Pengajian Tinggi, universiti awam dan swasta serta Badan Bukan Kerajaan (NGO) untuk aktiviti advokasi dan pencegahan.

“Ini bagi memastikan pendidikan berterusan tentang bahaya vape dan merokok yang boleh disebarkan secara meluas kepada semua lapisan dan lapisan masyarakat dan masyarakat,” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button