Berita Utama

Tak pakai pelitup muka, 6 pelajar diberikan pengurangan kompaun

Tular di media sosial sebelum ini mereka semua dikompaun RM1,500

IPOH, 9 Ramadan 1442H, Rabu – Enam pelajar Kolej Matrikulasi Perak yang dikompaun RM1,500 kerana tidak memakai pelitup muka dua hari lepas, telah diberikan pengurangan kompaun, demikian menurut Pengarah Kesihatan Negeri Perak Datuk Dr. Ding Lay Ming.

Beliau berkata dalam satu pertemuan dengan pihak pengurusan kolej dan pelajar di Pejabat Kesihatan Daerah berhampiran semalam, kesemua pelajar telah hadir mengemukakan rayuan dan pengurangan kompaun telah diberikan mengikut tatacara pengurangan kompaun sedia ada.

“Rayuan bagi pengurangan lanjut telah dikemukakan oleh pihak pengurusan kolej atas alasan bahawa pelajar itu adalah dari golongan berpendapatan rendah dan tidak mampu untuk membayar jumlah kompaun yang dikenakan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata kertas siasatan terhadap pengurangan lanjut sedang dijalankan untuk pertimbangan pengurusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Menurutnya, teguran tegas juga telah diberikan kepada pihak pengurusan kolej kerana tidak memastikan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) di premis berkenaan.

Beberapa media sebelum ini melaporkan enam pelajar kolej berkenaan dikompaun oleh KKM masing-masing sebanyak RM1,500 kerana tidak memakai pelitup muka dengan lengkap di samping gagal mengamalkan penjarakan fizikal, dan tindakan itu mendapat perhatian ramai warganet. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button