Berita UtamaDunia

UAE pertimbang sekat pergerakan individu tak divaksin

Keraguan orang ramai dapatkan vaksin halang capai matlamat utama: NCEMA

ABU DHABI, 9 Ramadan 1442H, Rabu – Emiriah Arab Bersatu (UAE) sedang mempertimbang untuk melaksanakan langkah-langkah menyekat pergerakan individu yang tidak divaksin, kata Pihak Berkuasa Krisis Darurat Kebangsaan dan Pengurusan Bencana (NCEMA).

“Langkah-langkah ketat sedang dipertimbangkan untuk menyekat pergerakan individu yang tidak divaksinasi.

“….dan melaksanakan langkah-langkah pencegahan seperti melarang masuk ke beberapa tempat dan memiliki akses ke beberapa perkhidmatan, untuk memastikan kesihatan dan keselamatan semua orang,” kata NCEMA dalam satu pernyataan.

NCEMA yang memberi nasihat kepada rakyat UAE berkata, keraguan orang ramai untuk mendapatkan vaksin adalah halangan untuk mencapai matlamat utama mencegah COVID-19.

“Ia meletakkan keluarga, orang tersayang dan komuniti anda dalam risiko. Menerima vaksin akan menyumbang kepada imunisasi dan melindungi komuniti ini daripada wabak ini.  

“Vaksin adalah kaedah terbaik dari kami untuk pulih dan kembali ke kehidupan normal,” katanya.

UAE setakat ini telah memberikan 9,788,826 dos vaksinasi dengan kadar pengedaran vaksin sebanyak 98.97 dos setiap 100 orang, kata Kementerian Kesihatan.

Ini adalah salah satu negara dengan kadar vaksinasi COVID-19 tertinggi bagi setiap 100 orang.

NCEMA mengatakan: “Hasil awal kes positif individu yang menerima dos kedua sangat rendah. Keberkesanan vaksin berada di paras antara sangat baik hingga sangat baik.”

Sebilangan besar gejala yang dialami oleh individu yang dijangkiti dengan vaksin sangat ringan, dengan hanya peratusan kecil yang dimasukkan ke hospital.

Sektor kesihatan akan menunjukkan hasil kajian setelah selesai, kata NCEMA. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button