Pendapat

Jangan perbodohkan bangsa Melayu

Sejarah utama negara ini dipelopori oleh bangsa Melayu

DONG Jiao Zong jangan perbodohkan bangsa Melayu

Malaysia adalah negara Tanah Melayu. Ianya dimiliki oleh bangsa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Maka sejarah utama negara ini dipelopori oleh bangsa Melayu.

Islam adalah agama anutan bangsa Melayu. Bangsa pendatang muncul di negara ini semasa penjajahan Barat terutamanya Inggeris. Inggeris yang mengangkut mereka ke sini.

Apa sejarah mereka sebenar sebelum dipunggah ke Malaysia. Yang masyhur kedatangan awal ada dua kongsi gelap iaitu Ghee Hin dan Hai San. Ini sejarah mereka. Ambang merdeka mereka sibuk dengan pasukan bersenjata komunis Bintang Tiga. Lepas merdeka tubuh parti politik tapi ideologi komunis. Ini sejarah mereka secara ringkas. Cukup dengan sejarah ringkas untuk mengenali mereka.

Tidak ada sejarah yang boleh dibanggakan dalam perjuangan mereka yang perlu ditatap oleh generasi baru. Kerja mereka korek kekayaan negara ini untuk kesenangan dengan pelbagai cara. Kerja mereka jarah harta dan hasil bumi bumi ini bersama Inggeris. Nam thien ( Jarah ke Selatan ) ini slogan mereka.

Bermula dari negara Melayu purba di Funan, mereka jarah harta dan rampas negara hingga ke bawah hanya tersangkut di Malaysia. Inggeris yang kayakan mereka dengan bantuan modal percuma jutaan ringgit. Sebab itu mereka boleh jarah kekayaan Malaysia dengan mudah. Asalnya mereka miskin dan papa kedana. Mereka hidup merempat di negara sendiri.

Peperangan, kebuluran dan kezaliman yang tidak dapat dibayangkan oleh mata kasar. Tapi mereka angkuh dan sombong bila bangsa Melayu boleh kongsikan kekayaan negara ini dengan mereka. Mereka dapat warganegara mudah tetapi jauh untuk menghargai kebaikan bangsa Melayu. Jangan mudah percaya dengan mereka. Hidup mereka penuh dengan tipu muslhat demi kepentingan. Tanya orang orang tua kita yang sempat bersama dalam peristiwa ambang merdeka dulu.

Wahai bangsa Melayu. Kenali sejarah mereka. Apa Bintang Tiga buat terhadap pasukan keselamatan negara ini, PDRM dan ATM. Kekejaman dan pembunuhan yang amat memilukan dan menyayat hati. Tapi mereka mendakwa mereka juga pejuang kemerdekaan. Cukup peristiwa Bukt Kepong dan pembunuhan Raja Busu di Lukut Negeri Sembilan sebagai contoh untuk kita mengenali mereka.

Di manakah sejarah mereka di bumi Malaysia yang boleh dibanggakan oleh generasi akan datang.

Kita berterima kasih kepada sebahagian bangsa Cina yang menduduki negara ini dengan aman dan makmur bahkan berjuang untuk kedaulatan negara ini.

Ustaz Sharipudin Ab Kadir
Ketua Perhubungan ISMA Negeri Kelantan

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button