Berita Utama

Pertikai buku teks Sejarah, Dong Jiao Zong ibarat kaduk naik junjung

‘Dah ini Tanah Melayu, memang patut banyak sejarah, tamadun Melayu’

BANGI, 13 Ramadan 1442H, Ahad – Tindakan pertubuhan pendidikan Cina, Dong Jiao Zong mempertikai kandungan buku teks Sejarah, akhirnya ‘memakan’ diri apabila teruk dikecam pengguna media sosial.

Sebelum ini, pertubuhan radikal itu dalam satu kenyataan menggesa Kementerian Pendidikan (KPM) menyemak semula kandungan buku teks Sejarah sekolah menengah, setelah seorang pakar mendakwa ianya terlalu berpusat kepada Melayu dan Islam.

Bukan itu sahaja, pakar sejarah yang tidak dinamakan itu turut mendakwa buku teks berkenaan kurang memperkenalkan sejarah dan budaya kaum lain, tidak menggambarkan keadaan sebenar serta tidak tepat.

“Realitinya, sudah sekian lama buku teks Sejarah KPM sekolah rendah dan menengah bersifat eksklusif, kandungan fakta sejarahnya tidak seimbang dan tafsirannya tidak tepat.

“…selain tidak memberi gambaran penuh seperti situasi negara yang terdiri dari masyarakat pelbagai kaum dan agama,” dakwa Dong Jiao Zong.

Bagaimanapun, dakwaan Dong Jiao Zong itu mengundang kecaman netizen yang rata-ratanya menyifatkan pertubuhan berkenaan tidak memahami kedudukan sebenar sejarah di negara ini.

Menurut pemilik akaun JJ Arden, tiada isu kandungan buku teks Sejarah tidak seimbang kerana Tanah Melayu pastinya mempunyai banyak tamadun Melayu, dan ia memang wajar diangkat serta ditekankan.

“Sama juga kalau di tanah besar China, takkan nak letak sejarah tamadun Jepun, mestilah tamadun mereka,” katanya.

“Dia lupa ini Malaysia, tanah Melayu bukan China atau India. Dah macam kaduk naik junjung,” kata Wan Saharuzaman Wan Sulaiman.

Sebahagian netizen turut menganggap Dong Jiao Zong semakin melampau dan bersifat rasis sehingga sering mencetuskan isu yang menggugat ketenteraman antara kaum.

“Ideologi penjajah ingin sekali lagi mengubah sejarah. Mereka tak akan menang jika berperang dengan Melayu tetapi mereka hanya ingin ubah sejarah Melayu,” kata Zaimy Jimmy.

“Duduk Malaysia belajar sejarah Taiwan dan China tu boleh pula? Patut halau saja pendatang ini,” kata Thajudin Mat Jizat.

“Harap kerajaan sekarang haramkan pertubuhan Cina yang cukup rasis ini,” tulis Sky Man Mohamat.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button