Berita Utama

Politik gila! PN kini cuba diruntuhkan?

Kerajaan hari ini berkuasa kecil, mustahil kuasai kapitalis

BANGI, 25 Safar 1442H, Selasa – Kerajaan Perikatan Nasional (PN) kini didakwa cuba diruntuhkan oleh gabungan parti yang berada di dalamnya.

Naib Presiden Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (BERJASA), Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman juga mendakwa, usaha yang disifatkan sebagai ‘gila’ itu turut didukung oleh individu yang menyatakan memiliki sokongan majoriti Parlimen.

“Gila dah politik mereka ini. Tak kira COVID-19 tak kira rakyat susah, mereka nak bergasak rebut kuasa juga. Jenis tak faham bahasa.

“Masa sukar inilah rakyat kena bahu membahu sesama mereka, seperti yang pernah kita lakukan pada bulan Mac hingga Mei yang lalu,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Ustaz Mohd Hazizi percaya, PN mempunyai kuasa kecil untuk memaksa kapitalis membantu rakyat dalam mendepani penular COVID-19.

Kata, dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB), mustahil untuk kapitalis membantu kecuali jika kerajaan memaksa supaya moratorium diberikan.

Beliau berkata, PKPB mungkin tidak menjejaskan ekonomi sesetengah pihak, tetapi tempoh sukar bagi peniaga mikro dan pekerja di bawah perusahaan kecil.

“Kapitalis akan bantu? Tidak, kecuali jika kerajaan paksa mereka beri moratorium.

“Tetapi nak paksa kena ada kuasa. Kerajaan hari ini berkuasa kecil. Tauke judi Sungai Buloh dan Musang King Raub pun tak boleh tangkap,” katanya.

Semalam, Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pelaksanaan PKPB di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor berkuat kuasa jam 12.01 tengah malam, 14 Oktober dan dijadual berakhir pada 27 Oktober.

Menjelang beberapa jam pelaksanaan PKPB juga, Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadual menghadap Yang di-Pertuan Agong hari ini, bagi mempersembahkan keterangan lengkap jumlah majoriti Ahli Parlimen seperti didakwa sebelum ini.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button