Dunia

187 sekolah di Gaza rosak akibat serangan negara haram

132 sekolah rendah dan 55 buah tadika mengalami kerosakan

GAZA, 16 Syawal 1442H, Jumaat – Sejumlah 187 buah sekolah di Gaza rosak akibat serangan 11 hari Israel di wilayah Gaza, Agensi Berita Anadolu memetik kenyataan seorang pegawai Palestin pada Khamis.

Dalam kejadian itu, 132 sekolah rendah dan 55 buah tadika mengalami kerosakan, kata pegawai itu.

Jumlah kematian akibat serangan Israel di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat kini mencecah 288 orang, termasuk 69 kanak-kanak dan 40 wanita, dan lebih 8,900 yang lain cedera, menurut angka rasmi yang dikeluarkan pihak berkuasa Palestin.

Sejak 13 April, pertempuran berlaku di wilayah Palestin yang diduduki akibat serangan Israel ke atas penduduk Palestin di Baitulmaqdis Timur dan Masjid Al-Aqsa.

Pencerobohan Israel bermula apabila mahkamah Israel memutuskan untuk mengusir 12 keluarga Palestin daripada kediaman mereka di Baitulmaqdis Timur dalam keputusan yang memihak kepada pendatang Israel.

Ketegangan merebak sehingga ke Semenanjung Gaza pada 10 Mei, menyebabkan konfrontasi ketenteraan antara anggota keselamatan Israel dan kumpulan pejuang Palestin.

Serangan 11 hari pesawat tempur Israel telah menyebabkan banyak bangunan musnah di wilayah itu, yang kemudiannya berakhir dengan persetujuan gencatan senjata pada Jumaat (21 Mei) dengan Mesir sebagai perantara. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button