Berita UtamaDunia

Ribuan organisasi sokong Afrika Selatan heret Israel ke ICJ

Gesa negara lain kukuhkan aduan, segera fail Deklarasi Campur Tangan

THE HAGUE, 30 Jamadilakhir 1445H, Jumaat – Lebih 1,000 pergerakan popular, parti politik, kesatuan sekerja dan pelbagai organisasi di seluruh dunia mengggesa negara-negara menyokong Afrika Selatan yang memfailkan kes terhadap Israel kerana melakukan pembunuhan beramai-ramai di Gaza.

Menerusi satu kenyataan, pihak itu menyatakan kebimbangan yang mendalam terhadap kekejaman Israel yang sangat dahsyat di Gaza.

“Banyak negara telah menyatakan kengerian mereka terhadap tindakan genosid negara Israel, jenayah perang dan jenayah terhadap kemanusiaan yang dilakukan terhadap rakyat Palestin.

“Pasukan Pendudukan Israel telah mengebom hospital, kediaman, pusat pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sekolah, tempat ibadat, dan laluan melarikan diri, membunuh serta mencederakan puluhan ribu rakyat Palestin sejak 7 Oktober 2023.

“Lebih separuh daripada yang terkorban adalah wanita dan kanak-kanak,” katanya.

Memetik pengisytiharan terbuka pemimpin Israel – yang menyatakan hasrat mereka untuk memindahkan penduduk Palestin secara kekal dari tanah mereka sendiri – organisasi itu menyokong pertikaian Afrika Selatan bahawa tindakan ini termasuk di bawah Konvensyen PBB mengenai Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid.

“Afrika Selatan adalah betul dalam tuduhan bahawa di bawah Konvensyen Pencegahan dan Hukuman Jenayah Genosid, tindakan Israel ‘bersifat genosid.

“…kerana ia dilakukan dengan niat khusus yang diperlukan … untuk memusnahkan rakyat Palestin di Gaza sebagai sebahagian daripada kumpulan kebangsaan, kaum dan etnik Palestin yang lebih luas,’” katanya.

Menggariskan keadaan mendesak, kenyataan itu menegaskan bahawa pihak-pihak dalam Konvensyen Genosid bertanggungjawab untuk mencegah pembunuhan beramai-ramai.

“Deklarasi Campur Tangan yang difailkan dengan ICJ bagi menyokong kes Afrika Selatan terhadap Israel adalah satu cara untuk memastikan semua tindakan pembunuhan beramai-ramai dihentikan dan mereka yang bertanggungjawab dipertanggungjawabkan,” katanya.

Kenyataan itu merumuskan dengan menekankan bahawa tindakan Israel, termasuk membunuh, mencederakan, menimbulkan trauma, dan memindahkan penduduk Palestin sambil menafikan sumber penting kepada penduduk yang diduduki, memenuhi kriteria untuk jenayah pembunuhan beramai-ramai.

“Jika majoriti negara di dunia menggesa gencatan senjata, namun gagal mendesak pendakwaan terhadap Israel – apakah yang menghalang Israel daripada membersihkan etnik semua rakyat Palestin?” soalnya.

Dalam pengakuan terakhir, mereka menggesa kerajaan negara di seluruh dunia untuk segera memfailkan Deklarasi Campur Tangan bagi menyokong kes Afrika Selatan terhadap Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

“Kami kini menggesa negara-negara lain untuk mengukuhkan aduan yang dihujahkan dengan kata-kata yang tegas dan dihujahkan dengan segera memfailkan Deklarasi Campur Tangan dengan ICJ, juga dipanggil Mahkamah Dunia,” katanya.

Antara yang menandatangani kenyataan itu adalah Nahostgruppe Mannheim (Jerman), Malcolm X Centre for Self-Determination (AS), Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Islam (UK), Israel Menentang Apartheid (Israel) dan Persekutuan Kesatuan Sekerja Bebas Jordan.

Antara lain ialah Mediciana Democratica (Itali), Institut Kajian Kritikal Zionisme, Satu Keadilan (Perancis), Yahudi Afrika Selatan untuk Palestin Merdeka, dan Perhimpunan Wanita Iraq Antarabangsa.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button