Berita Utama

Rakyat bayar cukai, warga asing nikmati subsidi! Mantap menteri, sindir netizen

Kerajaan seolah-olah 'malas' fikir cara atasi masalah minyak paket

Oleh Athirah Huda Zalhe

BANGI, 28 Jamadilakhir 1445H, Rabu – Keputusan kerajaan membenarkan warga asing membeli minyak masak paket bersubsidi ternyata menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan rakyat di negara ini.

Rata-rata pengguna media sosial mengkritik kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Armizan Mohd Ali ketima mengulas mengenai kemungkinan larangan akan dikenakan kepada warga asing untuk membeli minyak masak bersubsidi.

“Kalau kita perlu buat satu sistem (subsidi) hanya untuk minyak paket, ia tindakan yang melibatkan kos untuk kerajaan dan peruncit termasuk kedai runcit kecil,” kata Armizan seperti dilapor media tempatan, semalam.

Menyifatkan jawapan menteri terbabit mengecewakan, rata-rata netizen menganggap kebenaran warga asing menikmati barangan bersubsidi sebagai tidak adil kepada rakyat tempatan.

“Bravo! Ini yang rakyat Malaysia mahukan. Cukai macam-macam rakyat bayar tapi warga asing dapat menikmati hasilnya. Mantap menteri,” tulis Shah Nieysha.

“Subsidi untuk rakyat tiada sangkut paut dengan warga asing. Tujuan utama subsidi adalah untuk rakyat sebenarnya,” tulis Sidek Udak Innong.

Pemilik akaun Wan Hakim pula menyifatkan kerajaan seolah-olah ‘malas’ berfikir cara terbaik mengatasi masalah subsidi membabitkan barangan itu, sedangkan fungsi menteri berkaitan adalah mengutamakan kepentingan rakyat tempatan.

“Siapa warganegara ini? Dan siapa pula yang layak dapat subsidi? Adakah rakyat Malaysia jadi warga asing di tanah sendiri?,” kata Mohd Alias.

“Kenyataan yang sengaja melukakan hati rakyat Malaysia cuma nak tanya pada pihak yang memberi kenyataan, boleh mati ke warga asing kalau beli minyak masak bukan subsidi?,” kata Kamaliah Jaafar.

Sementara itu, pemilik akaun Khairul Nazri menganggap kerajaan yang mentadbir negara ketika ini sebagai gagal menguruskan kebajikan rakyat.

“Siapakah yang nak memantau had pembelian. Semua ini menggalakkan rasuah,” kata Tajul Tajul Azmi.

“Maknanya rakyat asing berpendapatan B40 layak terima subsidi? Dasar menyakitkan hati. Rakyat tempatan ada yang hendak ditarik subsidi. Dasar nak membunuh rakyat sendiri,” kata Mohd Nurul Affandi.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button