Berita UtamaDunia

Harga roti subsidi di Lubnan naik kali ke-5 tahun ini

Bank pusat tamatkan subsidi gula akibatkan kos pengeluaran roti bertambah

BEIRUT, 11 Zulkaedah 1442H, Selasa – Kementerian Ekonomi Lubnan, hari ini menaikkan harga roti bersubsidi untuk kali kelima dalam masa setahun di tengah krisis ekonomi dan kewangan negara kecil yang semakin buruk.

Kementerian mengatakan, alasan di sebalik kenaikan terbaharu adalah bahawa bank pusat telah menamatkan subsidi gula, yang menambah kos pengeluaran roti.

Lubnan sedang menghadapi krisis ekonomi dan kewangan terburuk dalam sejarah modennya – krisis yang dikatakan oleh Bank Dunia sebagai salah satu yang terburuk di dunia dalam 150 tahun terakhir.

Bank Dunia mengatakan dalam satu laporan bulan ini bahawa produk domestik kasar Lubnan dijangka menurun 9.5 peratus pada tahun 2021, setelah menyusut 20.3 peratus pada tahun 2020 dan 6.7 peratus pada tahun sebelumnya.

Mata wang Lubnan telah kehilangan 90 peratus dari nilainya, memecahkan rekod terendah awal bulan ini sebanyak 15,500 pound Lubnan kepada dolar di pasaran gelap. Kadar pertukaran rasmi kekal 1,507 pound ke dolar.

Sementara itu, bank pusat telah mengurangkan subsidi kerana rizab mata wang asing telah turun dari AS$30 bilion pada awal krisis pada bulan Oktober 2019, menjadi hampir AS$15 bilion pada masa ini.

Kuasa beli di kalangan sebilangan besar rakyat Lubnan mencatat penurunan dan lebih daripada separuh penduduk sekarang hidup di bawah garis kemiskinan.  

Terdapat kekurangan petrol, ubat-ubatan dan produk penting lain. Pemotongan elektrik berlaku sepanjang hari.

Kerajaan pada bulan Jun tahun lalu menaikkan harga roti panggang, makanan asas di Lubnan, kepada lebih dari 30 peratus – untuk pertama kalinya dalam satu dekad.  

Sejak itu, kenaikan harga meningkat tiga kali sebelum hari Selasa.

Kementerian Ekonomi mengatakan roti 910 gram (2 paun) akan dijual dengan harga 3.250 paun. Dulu dijual dengan harga 2.750 paun sebelum kenaikan terbaru. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button