Berita UtamaDunia

Inflasi harga pengguna Jepun cecah paras tertinggi dalam 41 tahun

IHP dijangka tak berubah jika kadar kenaikan gaji tidak mencukupi

TOKYO, 27 Jamadilakhir 1444H, Jumaat – Harga pengguna teras Jepun pada Disember meningkat 4.0 peratus daripada tahun sebelumnya, menggandakan sasaran 2 peratus bank pusat.

Ia mencecah paras tertinggi baharu dalam 41 tahun dan mengekalkan jangkaan pasaran yang ada bahawa bank pusat mungkin menghentikan kadar faedah yang sangat rendah secara berperingkat.

Tetapi penganalisis berbelah bahagi sama ada Bank of Japan (BOJ) akan menaikkan kadar tahun ini, disebabkan ketidakpastian sama ada gaji akan meningkat untuk mengimbangi kesan daripada kenaikan kos sara hidup dan mengekalkan inflasi secara mampan sekitar 2 peratus.

“Syarikat tidak lagi bersikap berhati-hati untuk menaikkan harga. Kami mungkin melihat inflasi kekal di atas sasaran 2 peratus oleh BOJ sehingga musim luruh tahun ini.

“Tetapi gaji adalah penting. Jika inflasi kekal sekitar 2 peratus dan Jepun melihat kenaikan gaji yang ketara, BOJ boleh menormalkan dasar monetari. Jika ia melihat kadar kenaikan gaji tidak mencukupi, terdapat peluang yang sama ia akan kekal,” kata ketua ekonomi di Dai-ichi Life Research Institute, Yoshiki Shinke.

Peningkatan Disember dalam Indeks Harga Pengguna (IHP), tidak termasuk makanan segar yang tidak menentu tetapi termasuk kos minyak adalah sepadan dengan ramalan pasaran median dan mengikuti kenaikan tahunan 3.7 peratus yang dilihat pada bulan November.

Ia merupakan kenaikan tahunan terpantas sejak Disember 1981, apabila indeks juga meningkat 4.0 peratus.

Kenaikan tahunan dalam IHP teras melebihi sasaran 2 peratus BOJ untuk bulan kesembilan berturut-turut, apabila harga meningkat untuk barangan seperti hamburger dan kerepek kentang kepada penghawa dingin.

Melihat lebih teliti pada data, Jepun bagaimanapun menunjukkan bahawa ia masih belum menghadapi risiko lingkaran inflasi gaji yang telah mendorong bank pusat Amerika Syarikat dan Eropah untuk menaikkan kadar faedah.

Pemacu utama adalah harga tenaga, iaitu 15.2 peratus lebih tinggi pada bulan Disember berbanding tahun sebelumnya, lebih cepat daripada peningkatan 13.3 peratus yang dilihat pada bulan November. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button