Berita UtamaDunia

Kes melonjak, Jakarta sediakan lebih banyak hospital COVID-19

Indonesia rekod 2,072,867 kes dan 56,371 kematian setakat ini

JAKARTA, 14 Zulkaedah 1442H, Jumaat – Lebih banyak hospital dan katil disediakan di Jakarta bagi mengatasi lonjakan kes COVID-19 yang lain, kata Menteri Kesihatan Indonesia, Budi Gunadi Sadikin.

Ini selepas 20,574 kes COVID-19 yang memecahkan rekod sehari sebelumnya, dengan Jakarta mencatat 7,505 jangkitan.

Sambil meyakinkan orang ramai bahawa bekalan oksigen mencukupi di pulau Jawa, Budi berkata, hospital Persahabatan, hospital Sulianti Saroso dan hospital Fatmawati di ibu kota, akan diubah menjadi hospital COVID-19 penuh.

Kerajaan juga sedang menyediakan hospital COVID-19 sementara di Jakarta yang akan ditempatkan di kompleks perumahan subsidi kerajaan, Nagrak dan Pasar Rumput.

Kemudahan sementara ini akan merawat pesakit tanpa gejala dan mereka yang mengalami gejala ringan.

Sementara itu, Perkampungan Atlet Sukan Asia Jakarta 2018 – yang sejak tahun lalu diubah menjadi hospital darurat COVID-19 – akan merawat pesakit dengan gejala yang teruk.

“Oleh itu, kami akan mempunyai ratusan katil baharu dengan peralatan lengkap (juga) doktor dan jururawat berpengalaman untuk merawat pesakit COVID-19 di Jakarta.

“Dan kami berharap, minggu ini penukaran akan selesai, justeru dapat menambah bilangan tempat tidur untuk merawat penduduk Jakarta,” kata Budi.

Beliau menambah, bilik kecemasan di hospital Jakarta juga akan diubah menjadi bilik pengasingan COVID-19, sementara khemah di luar hospital akan didirikan berfungsi sebagai bilik kecemasan.

Budi menyatakan bahawa negara itu memiliki 85,000 katil, tidak termasuk hospital dan bilik pengasingan COVID-19 yang baharu di Jakarta.

Katanya, sebanyak 60,000 katil sedang diduduki.

Sehingga hari ini, Indonesia melaporkan 2,072,867 kes COVID-19 dan 56,371 kematian. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button