Berita Utama

Negara akan usaha tarik pelaburan berkualiti

Pacu pertumbuhan melalui pemindahan teknologi dan pembinaan kapasiti

KUALA LUMPUR, 22 Syaaban 1444H, Rabu – Malaysia akan mengutamakan dalam menambah baik kemudahan menjalankan perniagaan di negara ini untuk menarik pelaburan berkualiti, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata, kerajaan akan terus memperkemas proses dan memantau serta menjejaki proses pelaburan ini dengan teliti dan dalam masa sebenar menerusi unit pengurusan dan penyampaian projek dalam Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

“Kami akan melakarkan perjalanan pelaburan, daripada meluluskan kelulusan di peringkat kerajaan persekutuan kepada memudahkan di peringkat pihak berkuasa negeri dengan garis masa yang jelas.

“Pencapaian dan penjejakan penyampaian lain yang berkaitan untuk memudahkan perniagaan merealisasikan pelaburan mereka di Malaysia,” katanya dalam menyampaikan ucaptama pada Seminar mengenai Peluang Perniagaan di Malaysia yang diadakan di Korea Selatan.

Seminar itu adalah program pertama yang dianjurkan bersama oleh agensi MITI; Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE) untuk Misi Perdagangan dan Pelaburan ke Korea Selatan dari 14-17 Mac.

Tengku Zafrul menegaskan bahawa Malaysia mempunyai pelbagai tawaran dalam hal perniagaan dengan kumpulan pekerja bermahiran dan asas ekonomi yang kukuh yang properniagaan, berhemat dan dasar pragmatik.

Dalam Belanjawan 2023 baru-baru ini, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengumumkan bahawa bagi sektor keutamaan, insentif cukai khas untuk penempatan semula telah dilanjutkan selama dua tahun sehingga 2024.

“Dengan insentif ini, saya percaya ia akan terus menarik pelabur dalam sektor keutamaan untuk menempatkan semula perniagaan mereka ke Malaysia dan memacu pertumbuhan jangka panjang kami melalui pelaburan berkualiti, pemindahan teknologi dan pembinaan kapasiti,” katanya.

Beliau berkata, semua perkembangan ini memberi petanda baik untuk pelaburan dari Korea Selatan khususnya dalam bidang teknologi tinggi, inovasi, industri berasaskan pengetahuan dan kemahiran intensif untuk meneroka memanfaatkan dan menyepadukan dengan rantaian bekalan domestik Malaysia, mewujudkan pekerjaan berpendapatan tinggi di Malaysia dan terus menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Sementara itu, Tengku Zafrul berkata antara isu yang dibincangkan dengan Menteri Perdagangan Korea Selatan, Ahn Duk-geun adalah untuk memanfaatkan industri hijau dan digital untuk mengukuhkan bukan sahaja kerjasama serta penglibatan antara sektor swasta tetapi juga kerajaan-kepada-kerajaan.

“Mungkin, kita perlu mengadakan mesyuarat rasmi tahunan antara kedua-dua negara dalam hal perdagangan dan pelaburan…Korea Selatan mempunyai perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan ASEAN, mungkin juga kita harus melihat bagaimana Korea Selatan dan Malaysia boleh mengembangkannya,” katanya dalam video berdurasi lima minit yang disediakan kepada Bernama.

Korea Selatan merupakan rakan dagangan kelapan terbesar bagi Malaysia dengan jumlah perdagangan berjumlah US$26.01 bilion (uS$1=RM4.48) pada 2022, meningkat 29.7 peratus berbanding US$21.01 bilion pada 2021.

Daripada segi pelaburan, Korea Selatan merupakan salah satu sumber pelaburan langsung asing utama Malaysia dalam sektor pembuatan dengan 374 projek bernilai US$9.2 bilion sedang dilaksanakan dan menjana 46,260 pekerjaan setakat Jun 2022. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button