Berita UtamaDunia

Suu Kyi dikeluar dari senarai penerima Hadiah Sakharov

Gagal bertindak, terima kejahatan dilakukan terhadap Rohingya

BRUSSELS, 23 Muharram 1442H, Jumaat – Parlimen Eropah secara rasmi mengeluarkan pemimpin de facto Myanmar, Aung San Suu Kyi dari komuniti Hadiah Sakharov ekoran penerimaannya terhadap kejahatan yang dilakukan oleh negaranya terhadap komuniti Rohingya di Rakhine.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, anggota Parlimen Eropah (MEP) mengatakan keputusan itu adalah tindak balas terhadap kegagalan Suu Kyi untuk bertindak dan penerimaannya terhadap jenayah yang sedang berlaku dalam komuniti Rohingya di Myanmar.

Sumber rapat Parlimen berkata, hadiah itu diberikan untuk usaha Suu Kyi sebelum tahun 1990, maka tidak boleh ditarik balik, tetapi pengecualian itu adalah sekatan paling keras yang ada pada MEP.

Pada bulan Mei, City of London Corporation (CLC) menarik semula penghormatan yang diberikan kepada Suu Kyi atas perlakuan terhadap minoriti muslim Rohingya.

Wakil terpilih di badan tersebut memilih untuk menarik Freedom of the City of London yang diberikan kepada Suu Kyi tiga tahun lalu.

Langkah itu susulan kemunculan Suu Kyi di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di Den Haag pada Disember tahun lalu yang secara peribadi mempertahankan negaranya daripada tuduhan rogol, pembakaran dan pembunuhan besar-besaran yang dilakukan oleh tentera Myanmar terhadap muslim Rohingya.

Penggubal undang-undang EU menuntut tindakan yang lebih keras terhadap Myanmar atas penganiayaannya terhadap etnik Islam Rohingya.

Dalam pembelaannya, Suu Kyi menggambarkan konflik itu sebagai masalah dalaman dan mengatakan jika pelanggaran hak asasi manusia telah terjadi, mereka tidak akan meningkat ke tahap genosida.

Pada bulan Januari, ICJ memerintahkan Myanmar untuk mencegah pembunuhan beramai-ramai muslim Rohingya di Rakhine.  

Pemerintah Suu Kyi menolak keputusan itu, dengan mengatakan ia dibuat berdasarkan ‘gambaran situasi yang menyimpang’.

Peguam yang ingin menghentikan pembunuhan beramai-ramai terhadap Rohingya pada masa itu dengan keras mengecam sikap berdiam diri Suu Kyi dalam menghadapi tuduhan pembunuhan beramai-ramai dan pembelaannya terhadap angkatan bersenjata negara itu, dengan mengatakan ikon prodemokrasi memilih untuk mengabaikan tindakan terkutuk yang dilakukan terhadap umat Islam. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button