Berita UtamaDunia

Netanyahu desak Qatar bawa pulang tebusan Israel

Rundingan babit perjanjian baharu dijangka berlaku di Eropah

TEL AVIV, 16 Rejab 1445H, Ahad – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu meningkatkan tekanan awam ke atas Qatar supaya membebaskan tebusannya di Gaza.

Menurutnya, negara Teluk itu perlu menggunakan pengaruh yang dimiliki sebagai tuan rumah dan pembiaya Gerakan Perjuangan Islam Palestin (Hamas) yang menahan mereka.

“Qatar menjadi tuan rumah kepada pemimpin Hamas. Ia juga membiayai Hamas dan mempunyai pengaruh terhadap Hamas.

“Justeru, mereka perlu begitu baik untuk memberi tekanan mereka (Hamas). Mereka meletakkan diri mereka sebagai orang tengah — jadi sila teruskan, biarkan mereka membawa pulang tebusan kami,” katanya dalam sidang media yang disiarkan di televisyen.

Kenyataan luar biasa itu dibuat sebelum apa yang disifatkan oleh sumber Reuters sebagai pertemuan antara Perdana Menteri Qatar dan Ketua Perisikan Israel, Amerika Syarikat (AS) dan Mesir untuk membincangkan perjanjian baharu yang berpotensi membebaskan tebusan.

Rundingan itu dijangka berlaku di lokasi yang tidak didedahkan di Eropah pada Ahad, kata sumber itu.

Bagaimanapun pegawai dari empat negara itu belum mengesahkan pertemuan itu secara rasmi.

Qatar dan Mesir mempunyai saluran terbuka kepada Israel dan Hamas dan menjadi perantara gencatan senjata pada November lalu di mana Hamas membebaskan sebahagian daripada 253 orang yang ditahan.

Sebagai balasan, Israel meluluskan peningkatan bantuan untuk kawasan yang musnah dan membebaskan sejumlah tahanan Palestin.

Usaha untuk mendapatkan perjanjian susulan untuk memulangkan sekurang-kurangnya sebahagian daripada 132 tebusan yang masih ada semakin berleluasa, dan protes di Israel menuntut kerajaan melakukan lebih banyak lagi semakin merebak.

Tiada maklum balas segera Qatar terhadap komen Netanyahu.- Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button