Berita UtamaDunia

Warga asing mula pindah dari Sudan ketika pertempuran berkecamuk

Sejumlah besar terperangkap di ibu negara, ruang udara tidak selamat

KHARTOUM, 2 Syawal 1444H, Ahad – Beberapa warga asing mula berpindah dari pelabuhan Laut Merah di Sudan pada hari Sabtu, ketika serangan udara sekali lagi menggegarkan ibu kota Khartoum.

Serangan berdarah peperangan bandar telah memerangkap sejumlah besar di ibu negara Sudan. 

Lapangan terbang telah berulang kali menjadi sasaran dan ramai penduduk tidak dapat meninggalkan rumah mereka atau keluar dari bandar ke kawasan yang lebih selamat.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan negara-negara asing telah menggesa pemimpin tentera saingan untuk menghormati gencatan senjata yang diisytiharkan yang kebanyakannya diabaikan.

Mereka digesa membuka laluan selamat untuk orang awam yang melarikan diri serta akses kepada bekalan bantuan yang sangat diperlukan.

Dengan lapangan terbang ditutup dan ruang udara tidak selamat, beribu-ribu warga asing – termasuk kakitangan kedutaan, pekerja bantuan dan pelajar di Khartoum dan tempat lain di negara ketiga terbesar di Afrika itu – juga tidak dapat keluar.

Arab Saudi telah memindahkan warga Teluk dari Pelabuhan Sudan di Laut Merah, 650 km (400 batu) dari Khartoum. Jordan akan menggunakan laluan yang sama untuk warganya.

Negara-negara Barat dijangka menghantar pesawat untuk rakyat mereka dari Djibouti, walaupun tentera Sudan berkata, lapangan terbang di Khartoum dan bandar terbesar Darfur Nyala bermasalah dan tidak jelas bila ia mungkin berlaku.

Seorang diplomat asing yang enggan dikenali berkata, beberapa kakitangan diplomatik di Khartoum mengharapkan pemindahan melalui udara dari Pelabuhan Sudan dalam dua hari akan datang.  

Kedutaan Amerika Syarikat (AS) memberi amaran kepada rakyat Amerika bahawa ia tidak boleh membantu konvoi dari Khartoum ke Pelabuhan Sudan dan perjalanan adalah atas risiko individu.

Tentera, di bawah Abdel Fatteh al-Burhan dan saingan Pasukan Sokongan Pantas (RSF), diketuai Mohamed Hamdan Dagalo, dikenali sebagai Hemedti, setakat ini gagal mematuhi gencatan senjata yang dipersetujui hampir setiap hari sejak permusuhan meletus pada 15 April.

Pertempuran pada hari Sabtu melanggar apa yang dimaksudkan sebagai gencatan senjata tiga hari dari Jumaat untuk membolehkan rakyat mencapai keselamatan dan melawat keluarga semasa cuti Islam Aidilfitri.  

Kedua-dua pihak menuduh satu sama lain tidak menghormati gencatan senjata. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button