Berita Utama

[KEMASKINI] Korban gempa bumi Maghribi meningkat 820

Tembok merah terkenal bawah Warisan Dunia UNESCO rosak

RABAT, 23 Safar 1445H, Sabtu – Gempa bumi berukuran 7.0 pada skala Richter melanda Maghribi lewat Jumaat, memusnahkan bangunan dan menyebabkan penduduk bergegas keluar dari rumah untuk menyelamatkan nyawa.

“Gempa bumi melanda ketika saya sedang menonton televisyen.

“Tingkap terbuka dan tertutup sendiri. Saya berasa takut dan berlari keluar dari rumah,” Aziz Aishi, seorang penduduk di ibu kota Rabat, memberitahu Agensi Anadolu.

Sekurang-kurangnya 820 orang maut manakala 672 yang lain cedera setakat ini, menurut Kementerian Dalam Negeri Maghribi.

Kematian akibat gempa bumi berlaku di pelbagai wilayah, termasuk Al Haouz dan Marrakesh, serta bandar Ouarzazate, Azilal, Chichaoua dan Taroudant, menurut kementerian itu dalam satu kenyataan.

Gempa bumi itu adalah gegaran paling kuat yang melanda negara Afrika Utara itu sejak abad lalu, menurut Institut Geofizik Kebangsaan Maghribi.

Media tempatan melaporkan beberapa bangunan, termasuk tembok merah terkenal yang mengelilingi bandar lama dan tersenarai antara Warisan Dunia UNESCO, telah rosak.

Pada 2004, lebih 600 orang terbunuh dan ramai lagi cedera apabila gempa bumi berukuran 6.3 pada skala Richter melanda timur laut Maghribi.

Gegaran dilaporkan turut dirasai di selatan Sepanyol dan Portugal.- Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button