Berita Utama

Malaysia lulus pendaftaran bersyarat vaksin Sinopharm, Johnson & Johnson

Kelulusan perlukan maklumat kualiti, keberkesanan produk vaksin

BANGI, 6 Zulhijjah 1442H, Jumaat – Mesyuarat Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) hari ini bersetuju meluluskan pendaftaran bersyarat untuk kegunaan bencana bagi dua produk vaksin iaitu Sinopharm dan Johnson & Johnson.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kelulusan pendaftaran bersyarat itu memerlukan maklumat kualiti, keselamatan dan keberkesanan produk vaksin berkenaan dipantau serta dinilai berdasarkan data-data terkini dari semasa ke semasa.

Beliau berkata, ini bagi memastikan perbandingan manfaat-risiko bagi produk-produk vaksin tersebut kekal positif.

“KKM akan sentiasa mempertingkatkan tahap kesihatan awam dalam memerangi wabak COVID-19 melalui perolehan bekalan vaksin yang telah dinilai daripada aspek kualiti, keselamatan dan keberkesanan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) dan diluluskan oleh PBKD.

“Kerajaan juga komited untuk memastikan penduduk dewasa Malaysia mencapai imuniti kelompok selaras dengan sasaran Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK),” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Sinopharm yang juga dikenali sebagai COVILO Suspension for Injection COVID-19 Vaccine (Vero Cell) adalah vaksin yang dibangunkan oleh China National Biotec Group Company Limited (CNBG).

Sementara, vaksin Johnson & Johnson atau Janssen COVID-19 Vaccine Suspension for Injection pula adalah dikeluarkan oleh pengilang Janssen Pharmaceutica N.V., Belgium.

Malaysia kini telah meluluskan beberapa jenis vaksin COVID-19 secara kecemasan, antaranya Pfizer-BioNTech, AstraZeneca, Sinovac dan CanSino.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button