Dunia

BioNTech hasil vaksin malaria pertama

Rancang mulakan ujian klinikal pada hujung 2022

BERLIN, 17 Zulhijjah 1442H, Selasa – Syarikat BioNTech terus membina kejayaan dalam COVID-19 dengan mengembangkan pengeluaran vaksin pertamanya untuk malaria berdasarkan teknologi mRNA, dalam usaha membasmi penyakit bawaan nyamuk. 

The Mainz – syarikat yang berpangkalan di Jerman dan membangunkan vaksin COVID-19 bersama rakannya, Pfizer – merancang memulakan ujian klinikal terhadap vaksin malaria berkenaan pada akhir 2022. 

Syarikat itu memberitahu, pihaknya juga meneroka pengeluaran vaksin di Afrika sebagai usaha memperluaskan kapasiti pengeluaran dan meningkatkan akses global. 

“Tindak balas terhadap wabak ini menunjukkan bahawa sains dan inovasi dapat mengubah kehidupan orang, ketika semua pihak berkepentingan bekerjasama untuk mencapai tujuan bersama,” kata pengasas bersama BioNTech, Ugur Sahin. 

Para saintis di seluruh dunia telah berusaha selama beberapa dekad untuk mengembangkan vaksin bagi mencegah malaria.

Penyakit ini menjangkiti berjuta-juta orang setiap tahun, dan membunuh lebih 400,000 nyawa – kebanyakan bayi dan kanak-kanak di wilayah termiskin di Afrika. 

Vaksin malaria pertama dan satu-satunya berlesen di dunia adalah Mosquirix, yang dibangunkan oleh GlaxoSmithKline selama bertahun-tahun percubaan klinikal di beberapa negara Afrika. 

Namun, tahap keberkesanan vaksin berkenaan hanyalah sekitar 30 peratus. 

Difahamkan, Penyelidik di Institut Jenner Oxford yang diketuai Adrian Hill – salah seorang saintis utama di sebalik vaksin AstraZeneca – juga sedang membangunkan vaksin malaria yang masih dalam percubaan selama setahun.-  Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button