Berita Utama

Malaysia terima sejuta vaksin AstraZeneca dari Arab Saudi

Sumbangan vaksin dari UK dijadualkan tiba Selasa depan: Hishamuddin

KUALA LUMPUR, 20 Zulhijjah 1442H, Jumaat – Malaysia menerima sejuta dos vaksin AstraZeneca dan lebih daripada 4.5 juta unit bekalan perubatan pelbagai jenis dari Arab Saudi bernilai hampir RM21.14 juta (AS$5 juta), kata Menteri Kanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

“Bagi pihak Malaysia, saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan Arab Saudi kerana memastikan bahawa sumbangan itu tiba hanya beberapa hari setelah Yang Mulia Raja Salman Abdulaziz Al Saud memutuskan bahawa Pusat Bantuan dan Kemanusiaan Raja Salman (KSRelief) memberikan bantuan mendesak untuk membantu negara kita dalam menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh wabak ini, termasuk bekalan perubatan,” kata Hishammuddin.

Menteri Luar Negeri berkata demikian pada sidang media selepas upacara penyerahan bekalan perubatan dari Arab Saudi di Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa Malaysia, hari ini

Hishammuddin mengatakan bahawa ini bukan kali pertama Arab Saudi menghulurkan bantuan COVID-19 kepada Malaysia.

“Pada Mei 2020, Arab Saudi adalah salah satu negara pertama yang menyumbang kira-kira lapan juta unit bekalan perubatan ke Malaysia. Dengan sumbangan terbaharu, Arab Saudi adalah penyumbang tunggal terbesar bantuan COVID-19 kepada Malaysia setakat ini,” kata Hishammuddin.

Beliau berkata, pengiktirafan dan sokongan Malaysia dari sekutu antarabangsa menunjukkan kekuatan dan kedudukannya kepada negara-negara lain di seluruh dunia.

Katanya, Malaysia mendapat pengiktirafan sewajarnya daripada pelbagai negara yang terus menyokong langkah menangani wabak COVID-19 oleh Malaysia.

“Sekiranya apa yang kita rancangkan tidak masuk akal, saya rasa kita tidak akan diberi pengiktirafan dan penghormatan yang diterima dalam beberapa bulan terakhir,” katanya.

Pada masa sama, Menteri Luar Negeri menyatakan bahawa Malaysia setakat ini telah menerima sumbangan dari negara lain juga, termasuk Amerika Syarikat, Jepun, China dan United Kingdom.

Beliau percaya bahawa hubungan dua hala dan pelbagai hala dengan negara masing-masing tetap berada di atas landasan yang kuat.

“Saya juga dengan senang hati mengumumkan bahawa sumbangan vaksin dari United Kingdom dijadualkan tiba pada Selasa depan (3 Ogos),” katanya.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button