Berita Utama

Ibarat ‘tsunami kecil’

Kawasan kem kenari ditenggelami air serta pasir sehingga paras pinggang

YAN, 10 Muharram 1443H, Khamis – Fenomena kepala air di kawasan air terjun berhampiran Gunung Jerai semalam, umpama ‘tsunami’ kecil ekoran keadaannya yang berombak kuat sehingga mengakibatkan pokok serta jambatan runtuh dengan sekelip mata.

Begitulah yang diceritakan oleh seorang penduduk Salwa Md Isa, 34, apabila melihat keadaan air deras luar biasa di sungai berhampiran rumahnya, semasa kejadian kepala air dari puncak Gunung Jerai ‘mengganas’ sehingga mengakibatkan banjir besar di kawasan sekitarnya.

“Sepanjang saya membesar di kampung ini, ini kali pertama berlaku kejadian seperti ini. Kepala air ini dah biasa berlaku tetapi tidaklah sehingga hingga titi, jalan runtuh, kereta hanyut dan ada yang meninggal, saya rasa sangat takut,” katanya kepada pemberita di Kampung Setol di sini, malam ini.

Salwa berkata, kejadian itu berlaku kira-kira 5 petang semalam dan air mulai surut lebih kurang 7.30 malam tadi, dan bencana itu juga telah menyebabkan bekalan air di rumahnya terputus.

Mohd Nasir Shuib, 41, pula berkata, dia melalui pengalaman mengerikan apabila menemukan mayat seorang lelaki berumur lingkungan 60-an, pada 5.30 petang semalam.

“Saya lihat air sungai berdekatan rumah saya ini mengalir laju, bunyi kuat pelik lain macam, air datang begitu laju hanyut sekali kayu balak semua hingga rumah saya dan jiran ditenggelami air,” katanya.

Mohd Nasir berkata, hujan lebat di puncak Gunung Jerai sejak beberapa hari lepas mungkin telah menyebabkan air terkumpul dan turun secara mengejut, hingga membawa bencana buruk.

“Kejadian ini terburuk berlaku, pekan Yan yang tak pernah tenggelam, hari ni tenggelam… kerja-kerja menyelamat mangsa sedang dilakukan pihak berkaitan,” katanya.

Seorang lagi penduduk Jaafar Man, 62, berkata ketika kejadian, beliau dan keluarga sedang berlindung di dalam bangunan yang lebih tinggi, kerana bimbang paras air naik.

Jaafar yang merupakan pemilik Kem Kenari Nature Park di kawasan Titi Hayun berhampiran Gunung Jerai itu berkata, kawasan kem berkenaan telah ditenggelami air serta pasir sehingga paras pinggang.

“Saya serta tujuh lagi ahli keluarga berada dalam keadaan selamat. Bekalan elektrik, makanan dan minuman semua masih ada dan mencukupi pada masa ini, hanya bekalan air terputus.

“Hujan lebat telah menyebabkan banyak fasiliti di kem termasuk rumah inap, surau, kolam, ruang mesyuarat dan kantin ditenggelami air.

“Banyak juga cermin dan struktur bangunan pecah akibat dilanggar kayu balak yang dihanyutkan,” katanya yang telah mengusahakan kem rekreasi berkenaan selama 21 tahun. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button