Berita UtamaDunia

200,000 pelarian Rohingya terkandas akibat banjir

21 terbunuh termasuk tiga kanak-kanak

COX’S BAZAR, 21 Zulhijjah 1442H, Sabtu – Hujan lebat mengakibatkan tanah runtuh dan banjir kilat di kem pelarian yang memindahkan ribuan umat Islam Rohingya di tenggara Bangladesh minggu ini.

Sekurang-kurangnya enam etnik Rohingya, termasuk tiga kanak-kanak maut akibat tanah runtuh dan banjir, sementara 15 warga Bangladesh terbunuh.

Pentadbir daerah, Mamunur Rashid berkata, lebih dari 200,000 terkandas akibat banjir di Cox’s Bazar.

Seorang pelarian, Rokeya Begum berkata, bencana itu seperti mimpi ngeri.

“Saya tidak pernah melihat banjir seperti itu di kem sejak empat tahun. Ketika air datang, tidak ada siapa daripada keluarga saya di rumah yang dapat menolong.

“Saya bersendirian tetapi saya dapat mengambil barang-barang saya ke tempat yang lebih selamat. Sekarang saya tinggal bersama keluarga lain,” katanya.

Sementara itu, Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Untuk Pelarian (UNHCR) berkata, lebih daripada 21,000 pelarian terjejas akibat banjir.

Katanya, hampir 4,000 tempat perlindungan mengalami kerosakan dan musnah.

Katanya lagi, lebih daripada 13,000 pelarian terpaksa dipindahkan di kem, sementara ribuan kemudahan rosak, termasuk klinik kesihatan dan tandas.

Jalan masuk terhalang susulan kerosakan jalan, laluan dan jambatan bahkan banjir dijangka akan bertambah buruk. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button