Berita Utama

Petugas SPR dalam kalangan guru sedia laksana tugas

Proses pemilihan calon wanita PKR untuk PRN telah selesai

BESTARI JAYA, 17 Zulhijjah 1444H, Khamis – Guru sekolah yang dilantik sebagai petugas Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di enam negeri yang akan mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) bulan depan, sudah bersedia melaksanakan tanggungjawab berkenaan, kata Menteri Pendidikan Fadhlina Sidek.

Beliau berkata, segala perkara berkaitan termasuk jumlah guru yang bakal bertugas dan sekolah yang akan digunakan pada PRN itu, sudah diselesaikan pihak Kementerian Pendidikan (KPM).

“Apa yang penting kita memang sudah membuat persiapan dan pengumuman lanjut akan dibuat secara berperingkat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Perpustakaan Peringatan Siddiq Fadzil di Perpustakaan Universiti Selangor (Unisel) di sini hari ini.

PRN yang melibatkan Kedah, Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan dijalankan serentak dengan 12 Ogos ditetapkan sebagai tarikh pengundian, manakala penamaan calon pada 29 Julai dan pengundian awal pada 8 Ogos.

Sementara itu, Fadhlina yang juga Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata. proses pemilihan calon wanita PKR untuk diketengahkan pada PRN, telah selesai namun belum dimuktamadkan.

“Kita sedang memuktamadkan calon wanita kita (PKR) dalam mesyuarat khas. Kita perjuangkan untuk kuota 30 peratus, dapat lebih kita bertanding lebih,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Fadhlina berkata KPM belum membuat sebarang keputusan konklusif bagi mengembalikan peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3).

Mengenai program hari ini pula, beliau menzahirkan kesyukuran atas usaha Unisel mewujudkan perpustakaan peringatan atas nama Allahyarham bapanya yang akan menempatkan kira-kira 10,000 buku dan bahan ilmiah. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button