Berita UtamaDunia

Vaksin sahaja tak cukup kuat lawan varian baharu: Kajian

Tetap perlu amal penjarakan sosial, pakai pelitup muka

VIENNA, 22 Zulhijjah 1442H, Ahad – Vaksin COVID-19 sahaja tidak cukup kuat untuk menghentikan kemunculan varian baharu yang lebih berjangkit, malah langkah pencegahan sebelum ini mesti diteruskan bagi mengelak virus daripada merebak, lapor satu kajian baharu.

Kajian dilakukan oleh penyelidik dari Institut Sains dan Teknologi Austria dan diterbitkan dalam Nature Scientific Reports mendapati, bahawa langkah-langkah pencegahan seperti penjarakan sosial dan pemakaian pelitup muka diperlukan bersama dengan vaksinasi untuk mengurangkan ancaman varian baharu yang muncul.

Seperti yang dapat dilihat pada tahun lalu, virus akan terus berubah dan varian baharu muncul.  

Tetapi kajian itu mendapati bahawa jika lebih ramai masyarakat mematuhi peraturan sementara dunia terus diberi vaksin, virus akhirnya akan berhenti berubah.

“Kami mendapati bahawa kadar vaksinasi yang cepat mengurangkan kemungkinan kemunculan varian baharu,” kata kajian itu.

Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC) baru-baru ini mengeluarkan laporan dalaman yang mendapati bahawa varian Delta jauh lebih mudah ditularkan daripada varian yang lebih lama dan boleh menyebabkan penyakit teruk, satu penemuan yang juga disokong oleh kajian baru.

Laporan itu menambah, ada bukti bahawa mereka yang diberi vaksin sepenuhnya terhadap COVID-19 masih dapat menyebarkan varian Delta semudah individu yang tidak divaksinasi.  

Namun, ia menyatakan bahawa vaksin masih efektif untuk melindungi orang dari jangkitan, dimasukkan ke hospital atau berhadapan dengan kematian.

CDC minggu lalu menasihatkan penduduk Amerika untuk memakai pelitup muka di kawasan tertutup, iaitu di kawasan di mana risiko penularan virus tinggi.

Walaupun jangkitan COVID-19 terutama terjadi pada orang yang tidak divaksinasi, agensi kesihatan menganggarkan bahawa 35,000 individu yang divaksin di AS mungkin dijangkiti virus setiap minggu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button