Berita UtamaDunia

China sifatkan dakwaan pembunuhan etnik Uyghur pembohongan paling tak masuk akal

Beijing gesa Britain tak masuk campur urusan dalaman mereka

LONDON, 11 Ramadan 1442H, Jumaat – China mengecam dakwaan Parlimen Britain yang menyatakan negara republik itu melakukan ‘pembunuhan beramai-ramai’ terhadap minoriti Islam Uyghur di wilayah Xinjiang dengan menyifatkannya sebagai pembohongan paling tidak masuk akal abad ini.

Kedutaan Besar China di London dalam kenyataan hari ini menegaskan, Britain perlu segera memperbaiki tindakannya yang salah dan berhenti mencampuri urusan dalaman China.

Ia berkata demikian setelah sekumpulan Ahli Parlimen Britain meminta kerajaan mengambil tindakan untuk mengakhiri apa yang mereka sebut sebagai ‘genosid’ yang berlaku di Xinjiang.

“Tuduhan tidak berasas oleh segelintir Ahli Parlimen Britain bahawa terdapat ‘pembunuhan beramai-ramai’ di Xinjiang adalah pembohongan paling tidak masuk akal abad ini, penghinaan yang keterlaluan terhadap rakyat China, dan pelanggaran berat terhadap undang-undang antarabangsa dan norma-norma asas yang mengatur antarabangsa hubungan.

“China menentang keras campur tangan terang-terangan Inggeris dalam urusan dalaman China,” kata kedutaan.

Dalam usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Konservatif, Nusrat Ghani awal minggu ini, mereka mendakwa bahawa warga Uyghur di Xinjiang berdepan dengan ‘kejahatan terhadap kemanusiaan dan pembunuhan beramai-ramai,’ dan meminta kerajaan menggunakan undang-undang antarabangsa untuk menghentikannya.

Sokongan terhadap usul tersebut tidak mengikat, yang bermaksud terserah kepada kerajaan untuk memutuskan tindakan apa, jika ada, selanjutnya.

Tahun lalu, panel hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendakwa bahawa hingga dua juta warga Uyghur dipaksa memasuki kem politik untuk indoktrinasi di wilayah autonomi itu, yang merupakan rumah bagi sekitar 10 juta etnik Uyghur.

China menolak dakwaan menganiaya warga Uyghur, dengan mengatakan telah mengambil tindakan antikeganasan terhadap pemisah di wilayah itu yang ingin bergabung dengan kumpulan Takfiri seperti al-Qaeda.

Beijing menggambarkan kem di Xinjiang sebagai ‘pusat pendidikan vokasional dan latihan bekerja’, yang merupakan antara usahanya untuk mengatasi keterbelakangan dan kurangnya pekerjaan di daerah tersebut – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button