Berita UtamaDunia

Golongan antivaksin penghalang capai kekebalan kawanan, bahayakan orang lain

Tiada satu pun mitos benar atau punyai bukti saintifik untuk menyokongnya

ABU DHABI, 2 Muharram 1443H, Rabu – Golongan antivaksin akan menghalang perjuangan untuk mencapai kekebalan kawanan (herd immunity) terhadap COVID-19 sambil membahayakan orang lain, kata pakar kesihatan di Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Di UAE, para doktor mengatakan bahawa mitos yang dipercayai oleh orang ramai mengenai keselamatan vaksin merosakkan usaha besar negara untuk memvaksinasi rakyat.

Pakar patologi klinikal pakar di Hospital Burjeel, Dubai, Dr Gunjan Mahajan menyalahkan maklumat palsu yang tersebar di platform media sosial mengenai kemungkinan kesan sampingan vaksin.

“Terdapat banyak maklumat yang salah mengenai vaksin COVID-19 yang disebarkan,” sambil berkata ada percaya bahawa vaksin boleh menyebabkan semua jenis kesan sampingan yang besar, daripada ketidaksuburan hingga mengubah genetik secara kekal.

Dr Mahajan juga mengatakan bahawa beberapa orang mengaitkan kematian seseorang sebelum waktunya dengan fakta bahawa mereka baru-baru ini menerima vaksin COVID-19.

“(Sebilangan) orang tua juga menyebut banyak risiko perubatan seperti autisme, sebagai kesan yang berpotensi kerana divaksinasi.  

“Ada yang percaya bahawa vaksin mengganggu sistem imun bayi, dan bahawa imunisasi semula jadi lebih baik daripada vaksinasi dan bahawa vaksin itu sendiri mengandungi racun atau sebenarnya memberi anda penyakit,” katanya.

Sementara yang lain percaya bahawa syarikat farmaseutikal hanya ingin menjual produk mereka, tanpa mengira kesannya kepada orang yang menggunakannya, kata doktor.

“Tiada satu pun mitos ini benar atau mempunyai bukti saintifik untuk menyokongnya; oleh itu, mereka harus diabaikan,” katanya.

Selain itu, Dr Mahajan berkata, terdapat juga kebimbangan bahawa vaksin COVID-19 dibuat dengan terburu-buru dan itu boleh membahayakan keselamatan mereka.

“Tetapi kebimbangan ini tidak betul. Vaksin coronavirus memang mempunyai kesan sampingan – tetapi itu tidak bermakna ia berbahaya, itu bermaksud mereka berfungsi.”

“Kesan sampingan jangka pendek boleh berlaku dalam 24 hingga 48 jam, terutama setelah dos kedua, termasuk demam, keletihan, sakit kepala dan sakit sendi. Ini hanya bermaksud bahawa tindak balas imun badan anda telah dicetuskan untuk melawan jangkitan COVID-19 di masa depan.

“Bertentangan dengan kebimbangan mengenai apa yang mungkin dilakukan vaksin COVID-19, kami memiliki bukti yang tidak dapat dipertikaikan mengenai bahaya yang sebenarnya dilakukan oleh virus COVID-19 itu sendiri,” tegasnya.

Pakar mengatakan bahawa ‘kekebalan kawanan’ sangat penting untuk menghentikan penyebaran COVID-19. 

Untuk mencapainya, tahap vaksinasi harus melebihi 90 peratus, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button