Uncategorized

KPM fokus jayakan gelombang akhir PPPM

Dalam usaha tambah baik sistem pendidikan negara

KUALA LUMPUR, 22 Rejab 1442H, Sabtu – Usaha merealisasikan gelombang terakhir Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) (2013-2025) menjadi antara fokus utama Kementerian Pendidikan (KPM) dalam usaha menambah baik sistem pendidikan negara.

Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin berkata hal ini selaras dengan keprihatinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap sistem pendidikan negara.

“Apa yang ditekankan Perdana Menteri kepada saya supaya kita dapat tambah baik sistem pendidikan untuk pastikan kualitinya terus dipertingkatkan dan beliau pun ada bertanya kepada saya bagaimana status PPPM ini,” katanya ketika menjadi tetamu program Ruang Bicara terbitan Bernama Tv.

Muhyiddin melancarkan PPPM ketika beliau menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan pada 2013. PPPM merupakan asas atau panduan kepada sistem pendidikan di Malaysia yang bersifat holistik yang mengandungi rancangan untuk meningkatkan mutu dan kualiti sistem pendidikan di Malaysia.

Gelombang terakhir PPPM memberi fokus kepada anjakan ke arah kecemerlangan dengan peningkatan keluwesan (fleksibel) operasi.

Radzi berkata beliau sendiri telah meminta warga kerja KPM untuk melihat satu persatu ruang yang boleh diambil dalam memastikan hasrat dalam PPPM dapat menjadi kenyataan.

“Sebab kadang-kadang kita ada perancangan baik tapi kalau tidak dilaksanakan dengan baik maka hasil tak jelas, sebab itu orang kadang-kadang tanya, apa perancangan menteri ini, secara umumnya perancangan sudah ada,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button