Berita Utama

KKMM tubuh jawatankuasa siasatan kes ciapan tak senonoh

Akan syor tindakan bersesuaian kepada SPRM atau pihak polis

KUALA LUMPUR, 2 Jamadilakhir 1442H, Jumaat – Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) menubuhkan Jawatankuasa Siasatan Kes Ciapan Tidak Senonoh Tahun 2014 di akaun rasmi Twitter, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

Ketua Setiausaha KKMM Datuk Seri Mohammad Mentek berkata jawatankuasa itu dipengerusikan Timbalan Ketua Setiausaha (Infrastruktur Telekomunikasi dan Ekonomi Digital),Tan Chuan Ou serta empat orang ahli.

“Jawatankuasa ini akan menjalankan siasatan dengan terperinci bermula esok mengenai isu ciapan tidak senonoh akaun Twitter MCMC (SKMM) tersebut bagi mengenal pasti punca melalui penelitian dokumen, peraturan, kaedah pengendalian dan pihak-pihak yang terlibat serta kemungkinan wujudnya unsur-unsur penyalahgunaan atau penyelewengan.

“Jawatankuasa ini juga akan mengesyorkan tindakan yang bersesuaian, antaranya tindakan tatatertib, surcaj, membuat laporan polis atau laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau tindakan sivil di mahkamah terhadap pihak yang terlibat sekiranya wujud kecuaian atau salah laku dalam isu ini,’’ katanya dalam kenyataan di sini.

Beliau berkata siasatan akan dilaksanakan secara telus dan laporan hasil siasatan akan dikemukakan kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah, untuk tindakan selanjutnya.

Katanya, langkah penambahbaikan juga akan dicadangkan bagi memastikan perkara seumpama itu tidak berulang di masa hadapan. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button