Berita Utama

Azalina letak jawatan Timbalan Speaker

Tetapkan semula Dewan Rakyat supaya benar-benar dapat berfungsi

KUALA LUMPUR, 15 Muharram 1443H, Selasa – Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said mengesahkan bahawa beliau telah meletakkan jawatan sebagai Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat. 

Dalam kenyataan yang dikongsi dalam akaun Facebooknya malam tadi, Azalina berkata, tindakan tersebut diambil supaya dapat menjalankan kewajipan dengan berkesan tanpa rasa takut atau memihak kepada mana-mana pihak.

Justeru, beliau mencadangkan agar Speaker dan Timbalan Speaker digantung daripada jawatan parti politik pada masa akan datang bagi memastikan keadilan dan saksama daripada pengaruh politik.

Beliau berkata, terdapat percanggahan peranan dan tanggungjawab antaranya menjadi ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Ahli Parlimen dalam kerajaan memerintah dengan peristiwa lampau telah mendedahkan keputusan bercanggah dalam UMNO sebagai parti dan Ahli Parlimen kerajaan gabungan.

“Dengan pelantikan Perdana Menteri baharu serta tuntutan jelas rakyat untuk kerjasama pelbagai pihak politik, saya meletak jawatan hari isupaya kerajaan dan pembangkang dapat lebih banyak ruang untuk menetapkan semula Dewan Rakyat agar ia benar-benar dapat berfungsi sebagai forum persaingan profesional mengenai dasar dan urus tadbir.
 
“Saya akan menyokong sebarang pembaharuan kerajaan dan pembangkang dalam usaha mencari penyelesaian bijak secara kolektif.

“Ini adalah satu penghormatan besar dan peluang berkhidmat sebagai Timbalan Speaker selama 13 bulan yang lalu,” katanya.

Di samping itu, katanya, perkembangan sejak 17 bulan lalu telah mendorong beliau memikirkan kecacatan institusi Parlimen termasuk keterbatasannya sendiri untuk menjalankan tugas dengan baik dalam suasana sedemikian tanpa berkompromi dengan integriti profesionalnya. — Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button