Dunia

41 maut, 80 cedera kebakaran di penjara Tangerang

Kejadian awal pagi dipercayai berpunca daripada litar pintas

JAKARTA, 1 Safar 1443H, Rabu – Sekurang-kurangnya 41 orang terbunuh dan 80 cedera dalam kebakaran yang berlaku awal hari ini di sebuah penjara di bandar Tangerang berdekatan Jakarta. 

Jurucakap polis Jakarta, Komisioner Kanan Yusri Yunus memaklumkan, kebakaran berlaku sekitar 2.20 pagi waktu tempatan dipercayai berpunca daripada litar pintas.

Beliau berkata, pasukan keselamatan berjaya mengawal kebakaran pada 3.30 pagi, lapor agensi berita Xinhua.

Ketua Polis Jakarta, Fadil Imran berkata, semua mangsa yang cedera telah dipindahkan ke hospital dan klinik kesihatan berdekatan untuk rawatan, selain mengesahkan lapan tahanan dilaporkan kritikal.

Bangunan penjara yang dikatakan sesak itu mampu menampung sehingga 122 tahanan, menurut jurucakap Jabatan Penjara di Kementerian Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia Indonesia. 

Sebahagian besar tahanan yang ditempatkan di penjara berkenaan adalah mereka yang terbabit dalam kes berkaitan dadah dan narkotik, kata kementerian itu. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button