Berita Utama

Rusuhan di depoh tahanan Kota Kinabalu berjaya dikawal

Tahanan tidak puas hati proses penghantaran pulang tertangguh

KOTA KINABALU, 3 Safar 1443H, Jumaat – Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Sabah dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya mengawal rusuhan membabitkan 400 tahanan warganegara Filipina di Depoh Tahanan Imigresen (DTI), di sini awal pagi ini.

Timbalan Pengarah JIM Sabah (Operasi) Masri Adul berkata dalam kejadian pada 6.30 pagi itu, kumpulan tahanan tersebut dipercayai tidak berpuas hati kerana proses penghantaran pulang ke negara asal mereka tertangguh.

Beliau berkata siasatan awal mendapati insiden bermula dari blok tahanan wanita yang penghuninya mendakwa terlalu tertekan dan meminta supaya segera dihantar pulang ke negara asal.

“Ia didengari penghuni blok tahanan lelaki yang terletak berhadapan blok wanita sehingga mencetuskan rusuhan kecil. Penghuni blok lelaki kemudiannya bertindak merosakkan kunci mangga pintu lokap dan terus keluar ke kawasan lokap,” katanya ketika dihubungi pemberita hari ini.

Namun penghuni berkenaan tidak berjaya keluar dari kawasan lokap dan pihak DTI yang menyedari kejadian itu terus menghubungi polis dan Ibu Pejabat Imigresen negeri bagi mendapatkan bantuan.

Masri berkata 70 anggota polis bersama pegawai serta 40 anggota bahagian penguatkuasaan JIM dikerah ke lokasi kejadian bagi mengawal keadaan.

Beliau berkata rundingan bersama tahanan diadakan hampir sejam bagi menjelaskan punca proses penghantaran ditangguhkan iaitu atas permintaan pihak kedutaan Filipina sendiri disebabkan beberapa perkara termasuk berkaitan penularan pandemik COVID-19.

“Pasukan polis menempatkan 30 anggota di DTI untuk tempoh beberapa hari lagi bagi memantau keadaan dan tiada kerosakan teruk berlaku dalam insiden ini,” katanya. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button