Berita UtamaDunia

Sudan potong perbelanjaan kerajaan, tingkat bajet sosial

Beri elaun bulanan keluarga terkesan ringankan beban ekonomi

KHARTOUM, 16 Zulkaedah 1442H, Ahad – Sudan akan memotong perbelanjaan kerajaan dan meningkatkan perbelanjaan sosial, kata Kabinet, semalam.

Awal bulan ini, Sudan menghapuskan subsidi petrol dan diesel sepenuhnya, dan pada bulan Februari ia menurunkan nilai mata wangnya dan memulakan dasar pengapungan fleksibel terurus.

Negara itu juga akan mengurangkan kos perjalanan luar rasmi sebanyak 50 peratus, mengurangi kuota bahan bakar untuk kenderaan kerajaan sebanyak 20 peratus, menjual semua lebihan kenderaan pemerintah dan memotong bajet kedutaan sebanyak 25 peratus.

Kerajaan juga akan memperluas pendaftaran projek sokongan keluarga yang dinamakan Thamarat atau Fruits untuk tiga juta keluarga atau sekitar 15 juta orang dalam masa dua bulan, tambahnya.

Melalui program yang dibiayai oleh Bank Dunia dan penderma lain, Sudan membayar elaun tunai bulanan kepada keluarga-keluarga ini untuk meringankan masalah ekonomi.

Langkah-langkah baharu termasuk meningkatkan bajet program lain yang bertujuan untuk menyediakan komoditi makanan murah dari dua bilion pound Sudan (AS$4.51 juta) menjadi 10 bilion pound (AS$22.54 juta).

Selain itu, kerajaan akan membayar geran bulanan sebanyak 10 bilion pound kepada semua pekerja kerajaan negeri, tidak dikenakan cukai, mulai 1 Julai. 

Sebahagian besar geran tersebut akan diperuntukkan kepada pekerja kelas paling rendah.

Ia juga berjanji untuk mengkaji struktur gaji dan menerapkan pendekatan baharu mulai dari tahun fiskal 2022.

Sudan sedang bangkit dari sekatan ekonomi dan pengasingan selama beberapa dekad di bawah pemerintahan bekas Presiden Omar al-Bashir yang digulingkan.

Ia menanggung tunggakkan hutang yang besar, tetapi telah membuat kemajuan pesat sehingga skim Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) dan Negara-negara Miskin Terhutang Bank Dunia (HIPC) melaksanakan pengampunan hutang, yang akan membuka semula akses kepada pembiayaan antarabangsa yang sangat diperlukan.

IMF pada hari Selasa mengatakan bahawa ia telah memperoleh janji pembiayaan yang cukup untuk membolehkannya memberikan pelepasan hutang yang komprehensif kepada Sudan, menyelesaikan rintangan terakhir untuk pelepasan hutang luar negeri yang lebih rendah sekurang-kurangnya AS$50 bilion. – Agensi

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button