Pendapat

Dadah: Makin kuat kempen, makin menjadi-jadi…di mana salahnya?

Kasihan anak ikan digantung mati, sedangkan raja dadah bermaharajalela

SAMA juga makin kuat kempen rasuah, rasuah semakin membarah. Selagi anak ikan yang menjadi mangsa, selagi itulah masalah tidak dapat diselesaikan. Sedangkan jerung terus bermaharajalela.

Saya begitu teruja apabila isu dadah yang menjadi musuh nombor satu negara dibangkitkan di Parlimen. Perkara sebeginilah yang kita mahu dengar setiap kali, isu berkaitan agama, bangsa dan negara, bukannya perebutan kuasa.

Kumpulan Rentas Parti Parlimen Malaysia (KRPPM) mengenai pembaharuan penjara dan pusat tahanan mahukan butiran lebih lanjut dan peruntukan sebenar dalam Akta Penyalahgunaan Dadah dan Bahan 2020 yang baharu, menggantikan Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983.

Perkara ini dibangkitkan susulan penangkapan pasangan kekasih kerana memiliki biskut ganja dan laporan bahawa mereka akan disiasat bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati.

Kasihan anak ikan akan digantung sampai mati jika disabitkan. Sedangkan raja dadah masih bebas dan bermaharajalela, walaupun sudah kerap kali membaca berita mengenai kegiatan. Semua orang tahu, siapa raja pengedar dadah, siapa yang menjadi penagih dan siapa yang menjadi penyalah guna dadah. Raja dadah begitu bermaharajalela terutama di Pulau Pinang. Laluan masuk seperti di pelabuhan dan sempadan mesti dikawal ketat. Sebab itu, amat penting sekali, meletakkan mereka yang mempunyai integriti bertugas di sini.

Biar saya berterus terang berasaskan kajian yang telah dilakukan, penagih rata-ratanya orang Melayu (termasuk bumiputera). Manakala penyalahguna adalah orang Cina. Penagih bermaksud, mereka mengambil dadah sehingga membahayakan diri dan oranglain. Manakala, penyalaguna adalah dalam kalangan mengambil apabila perlu. Misalnya, ketika berada di kelab malam.

Justeru, permasalahan dadah mesti segera ditangani secara serius jika mahukan anak bangsa selamat pada masa akan datang. Pengedarnya mesti ditangkap, didakwa dan seterusnya menerima hukuman mati.

Sistem keadilan jenayah dan untuk menghapuskan hukuman mati mandatori yang jelas telah memangsakan pesalah kecil berpendapatan rendah atau keldai dadah, dan bukannya ‘raja pengedar dadah’ hendaklah dikaji semula. Begitu juga isu dasar dekriminalisasi terhadap orang-orang yang memiliki (sejumlah kecil dadah) dan bukan mereka yang memperdagangkan untuk membuat keuntungan.

Dalam membantu menyelesaikan masalah ini, saya ingin mencadangkan beberapa perkara.

Pertama, pengedar dadah atau raja dadah mesti dihukum mati bukannya anak ikan.

Kedua, jangan mangsakan penagih dadah dengan menjatuhkan hukuman mati terhadap mereka. Begitu juga menganggap mereka sebagai penjenayah, mereka adalah pesakit yang perlu dirawat.

Ketiga, pihak berkuasa yang ada hubung kait dengan dadah, seperti Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), polis, kastam dan lain-lain hendaklah diperkasakan. Bekerja dengan penuh integriti tanpa ada apa jua salah guna kuasa dan rasuah.

Banyak kali juga membaca, raja dadah dilepaskan polis disebabkan habuan besar yang diberikan. Ada juga polis yang tidak melaporkan kerana tidak mahu kawasannya dikenali sebagai kawasan hitam, yang boleh menghalang kenaikan pangkat dan macam-macam. Ini tidak termasuk, ‘habuan’ yang disediakan di kelab malam dan banyak lagi. Kadangkala tengok sarjan polis dan sarjan tentera, kehidupan mereka berbeza sekali. Sarjan polis naik Honda, sarjan tentera naik Axia.

Keempat, AADK, bukan tempat buangan. Pegawai yang berpengalaman dan benar-benar mahir dalam selok- belok berkaitan dadah hendaklah ditempatkan di sana. Meletakkan pegawai-pegawai PTD bagi penempatan sementara sebelum dinaikkan pangkat hendaklah dielakkan sama sekali. Terutama dalam kalangan mereka bermasalah.

Dalam kata lain, jadikan AADK, agensi nombor satu negara. Jika kita benar menganggap dadah itu musuh nombor satu negara, maka perangi ia habis-habisan, letakkan orang di tempat yang betul.

Sudah sampai masanya, mereka yang berpengalaman membuat kajian tentang dadah, termasuk pengarah-pengarah dadah negeri yang bergelumang dengan masalah dadah daripada mula bekerja hingga ke hari ini diberikan peluang untuk menjadi Ketua Pengarah AADK.

Saya amat bersimpati dengan mereka, setiap kali ada kekosongan, maka setiap kali orang luar dibawa masuk. Penempatan PTD yang tidak ada kepakaran dalam isu ini hendaklah dilihat secara serius.

AADk memerlukan mereka yang benar-benar pakar dan tegas untuk membantu menguruskan masalah dadah. Bukannya yang baharu mahu belajar dan terpaksa belajar selok-belok mengenai cara menangani dadah. Bukan tidak boleh, tetapi menunjukkan kita tidak serius akan bahaya musuh nombor satu.

Kelima, seperti yang dicadangkan, penyelidikan berterusan mesti dilakukan dan perlu membuahkan hasil. Kita tidak mahu kajian-kajian yang dibuat hanya menjadi bahan jurnal, tidak ada tindakan seterusnya.

Sekiranya kajian berjaya, seperti yang dicadangkan, produk pembuatan di sini atau di luar negara boleh melalui proses Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA – KKM) sama seperti ubat farmasi lain.

Misalnya, keputusan Suruhanjaya Dadah Narkotik (CND) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tahun lalu yang telah “mengklasifikasikan semula kanabis sebagai ‘dadah yang kurang berbahaya’ dan mengeluarkannya daripada senarai bahan opiate yang boleh membunuh dan ketagih.

Pastikan juga potensi dan kelemahan ganja dalam perubatan tetap menjadi bidang penyelidikan yang aktif. Ada negara telah menghalalkan ganja (termasuk ketum) untuk pelbagai tujuan termasuk perubatan.

Keenam, semua kementerian yang tidak berkaitan dadah mesti memberi kerjasama kepada AADK. Jangan biarkan AADK keseorangan dalam menangani masalah ini. Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan, misalnya perlu menyediakan perumahan kos rendah untuk membentuk manusia, bukan seperti sarang burung, supaya anak-anak senang berada di rumah. Tidak ada guna kempen Rumahku Syurgaku jika keadaan rumah begitu sempit untuk dihuni.

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Setiap kementerian mesti diberikan peruntukan untuk program pencegahan ini. Biro pelencongan hendak ditubuhkan setiap kementerian.

Ketujuh, Persatuan Mencegah Dadah Malaysia (PEMADAM) sepatutnya menjadi pembantu kepada AADK bukan pesaing. Jika ada orang-orang politik yang memimpin PEMADAM hendaklah berperanan secara profesional bukan seperti berfungsi sebagai parti politik.

Jika dahulu PEMADAM begitu aktif mencari dana, hari ini PEMADAM seolah-olah bergantung sepenuh kepada kerajaan. Perbelanjaan mengadakan mesyuarat agung begitu tinggi. Program pencegahan tidak menampakkan perubahan.

Kelapan, kerajaan mesti memberikan peruntukan yang banyak kepada setiap kawasan Parlimen bagi tujuan pencegahan dan program pelencongan sosial.

Kesembilan, program latihan dan tarbiyyah hendaklah diberikan kepada penguat kuasa, supaya ada jiwa takut kepada tuhan dalam menjalankan tugas.

Akhirnya, jangan biarkan slogan perangi dadah habis-habisan, dadah musuh nombor satu negara dan lain-lain lagi hanya sebagai retorik. Semakin dikempenkan, semakin dadah berleluasa.

Rupa-rupanya, ia tidak sampai kepada pemimpin dan masyarakat. Masih ramai pemimpin yang berada di luar sana, tidak tahu berkaitan dadah dan bahayanya. Jadi, bagaimana mereka mahu bersama memerangi dadah?

Begitu juga dengan kesungguhan pegawai AADK sendiri ada yang hanya bekerja untuk gaji bukan kerana menyelamatkan anak bangsa. Tidak menjiwai tugas. Justeru, pengambilan warga AADK perlu diambil mengikut bidang berkaitan dadah, terutama ilmu kemanusiaan, psikologi dan kaunseling.

Prof Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button