Berita Utama

Rentas negeri mungkin dibenar separuh pertama Oktober

MPN turut lihat kemungkinan benar melancong ke luar negara untuk individu sudah vaksin

PUTRAJAYA, 20 Safar 1443H, Isnin – Perjalanan rentas negeri kemungkinan akan dibenarkan pada separuh pertama Oktober, kata Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN), Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin berkata, isu itu adalah salah satu perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat hari ini, yang melibatkan beberapa menteri Kabinet yang lain.

“Dalam mesyuarat itu, majlis dimaklumkan bahawa perjalanan rentas negeri dapat dibenarkan awal Oktober atau pertengahan bulan.

“Jadi, anda boleh mula membuat rancangan untuk melancong dalam negara selepas ini. Tetapi pada masa yang sama, jangan lupa mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) COVID-19,” katanya pada sidang media selepas pertemuan itu.

Muhyiddin berkata, mereka turut membincangkan pembukaan semula sempadan negara kepada pelancong dan pelancong perniagaan.

“Pembukaan semula sempadan negara juga dibincangkan. Perkara ini akan dibincangkan oleh menteri yang terlibat dalam minggu ini.

“Mereka akan memeriksa sama ada akan membenarkan orang Malaysia yang divaksinasi sepenuhnya untuk pergi ke luar negara. Pada masa yang sama, yang bakal turut dibincangkan adalah sama ada akan membenarkan pelancong dan pelancong perniagaan ke negara kita.

“Saya percaya itu akan membawa kesan besar kepada negara. Jadi, perkara ini akan diajukan kepada Perdana Menteri, dan pengumuman akan segera dibuat,” kata Muhyiddin.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button