Berita Utama

Mengapa liberal pertikai mufti?

Kenyataan SIS seakan mesej halus bimbing masyarakat dengan maklumat tidak tepat untuk tentang pihak berautoriti dalam bidang agama

SISTERS in Islam (SIS), sebuah pertubuhan yang diwartakan sebagai sesat dan menyeleweng oleh Jawatankuasa Fatwa Selangor telah mengeluarkan kenyataan membantah Mufti Perlis dan Mufti Pulau Pinang berhubung larangan transgender untuk memasuki masjid dalam keadaan yang tidak sesuai.

2. Pihak SIS menyifatkan bahawa kenyataan mufti adalah kenyataan yang ‘sangat berbahaya’ dan mereka berhujah dengan dakwaan bahawa tindakan mufti ini telah menyekat hak asasi kemanusiaan golongan transgender yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.

3. Pada hakikatnya, Sisters in Islam telah tersalah dalam memahami kenyataan mufti. Ini kerana, menurut Mufti Pulau Pinang, pihak mufti tidak melarang mana-mana pihak untuk masuk ke masjid. Yang dipertegaskan adalah etika yang perlu dipatuhi.

4. Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor, Mufti Pulau Pinang menegaskan bahawa: “Para mufti tidak mendiskriminasi mana-mana pihak, cuma meminta semua pihak menghormati tempat ibadat dengan penampilan diri yang sesuai ketika berada di sana.”

5. Kenyataan Sisters in Islam ini adalah sangat berbahaya. Ia seakan-akan membawa satu mesej halus membimbing masyarakat dengan maklumat yang tidak tepat untuk menentang pihak berautoriti dalam bidang agama.

6. Dalam isu golongan ini, Rasulullah ﷺ sendiri pernah bertindak tegas dengan menghalang mereka dari masuki ke rumah para isteri Nabi kerana tindakan mereka yang memberikan kesan negatif kepada golongan muslimah di Madinah. Sabda Rasulullah ﷺ:

أرى هذا يعرف ما ههنا لا يدخلن عليكم هذا ، فحجبوه
‘Ketahuilah, aku melihat orang ini mengetahui apa yang ada pada wanita, maka jangan benarkan dia masuk bersama kalian.’ Mereka pun (isteri-isteri Nabi) akhirnya memakai hijab.” (HR Muslim dan Ahmad)

7. Bayangkan andai sekiranya golongan mak nyah ini masuk dan solat di ruang solat wanita dan melihat apa yang tidak sepatutnya dilihat, maka ada rasionalnya larangan atau peraturan ini dikenakan.

8. Atas dasar itu al-Imam al-Syaukani, ketika menghuraikan isu ini menjelaskan bahawa larangan Rasulullah ﷺ adalah bagi memelihara iffah (kesucian dan kemuliaan) wanita itu sendiri. Kata al-Syaukani:

أنه كان يطلع النساء وأجسامهن وعوراتهن
(Kemasukkan mukhannath – kepada golongan wanita muslimah) mendedahkan dia kepada melihat tubuh wanita muslimah dan aurat mereka. Bimbang akan keadaan ini maka Rasulullah ﷺ mengarahkan kepada isteri Baginda:

لا يدخل هؤلاء عليكم
“Jangan biarkan mereka ini (mukhannath) masuk bersama dengan kamu (wanita)!”

9. Secara umumnya, larangan yang disarankan oleh pihak mufti ini mempunyai asas yang kukuh. Cubaan Sisters dan penyokong golongan liberal ini memberikan impak yang membimbangkan kepada institusi agama, bahkan tidak bertepatan dengan saranan yang dianjurkan oleh Baginda Nabi.

Semoga Allah membimbing kita.

Prof Madya Dr Ahmad Sanusi Azmi

Artikel ini telah disiarkan terlebih dahulu di Facebook penulis.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button