Berita Utama

Kehadiran pelajar ke sekolah ikut kaedah giliran

Melibatkan lima negeri iaitu Perlis, Pulau Pinang, Sabah dan Kedah bermula 21 dan 22 November ini

PUTRAJAYA, 4 Rabiulakhir 1443H, Selasa – Kehadiran murid Tahun 1 hingga Tahun 6 di sekolah rendah dan kelas peralihan bagi Perlis, Perak, Pulau Pinang, Sabah dan Kedah pada 21 dan 22 November ini adalah mengikut kaedah penggiliran.

Kementerian Pendidikan (KPM) dalam kenyataan hari ini memaklumkan, kaedah penggiliran itu turut melibatkan kehadiran pelajar Tingkatan 1 hingga Tingkatan 4 di sekolah menengah di lima negeri tersebut.

“Kehadiran murid di sekolah asrama sepenuhnya adalah tanpa penggiliran. Perincian mengenai kemasukan murid sekolah asrama sepenuhnya akan dimaklumkan oleh pihak sekolah kepada ibu bapa dan penjaga,” menurut kenyataan itu.

Semalam, KPM memaklumkan pengoperasian institusi pendidikan di bawah kementerian itu di Perlis, Perak, Pulau Pinang, Sabah dan Kedah adalah mengikut ketetapan pengoperasian Fasa Empat Pelan Pemulihan Negara (PPN) bermula pada 21 dan 22 November ini.

Di Kedah, pengoperasian itu bermula pada 21 November, manakala Perak, Perlis, Pulau Pinang dan Sabah adalah pada 22 November.

Institusi pendidikan di bawah KPM turut merujuk kepada institusi pendidikan swasta berdaftar di bawah kementerian itu bagi kategori sekolah dan kategori pusat.

Sementara itu, KPM berkata, pihaknya sentiasa memantau dan meneliti keadaan semasa pengoperasian sekolah secara bersemuka, sejak dibuka semula pada 3 Oktober lepas.

Menurut kementerian itu pengoperasian sekolah didapati berjalan lancar dan teratur mengikut Garis Panduan Pengurusan dan Pengoperasian Sekolah 3.0.

“Setelah mengambil kira dapatan ini serta situasi semasa pandemik COVID-19, KPM memutuskan kehadiran murid pada kali ini tidak dilaksanakan secara berperingkat namun mengekalkan kaedah penggiliran,” menurut kenyataan itu.

Pada 5 November lepas, Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengumumkan lima negeri iaitu Perlis, Perak, Pulau Pinang, Sabah dan Kedah beralih daripada Fasa Tiga ke Fasa Empat PPN berkuat kuasa semalam, 8 November 2021. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button