Berita Utama

9 kluster baharu

Kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 39,464

PUTRAJAYA, 6 Jamadilakhir 1442H, Selasa – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah mengenal pasti sembilan kluster baharu COVID-19, dengan empat daripadanya melibatkan kluster tempat kerja, dua perjumpaan keluarga, satu dari majlis perkahwinan, manakala selebihnya melibatkan saringan kontak rapat dan saringan individu bergejala.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, 3,631 kes positif baharu dilaporkan, menjadikan jumlah kumulatif kes positif di Malaysia kini 165,371 kes.

“Daripada jumlah kes baharu berkenaan tujuh merupakan kes import yang mendapat jangkitan di luar negara manakala penularan dalam negara adalah 3,624 kes. Bagi kes penularan di dalam negara, 2,754 kes melibatkan warganegara Malaysia manakala 870 kes adalah bukan warganegara,” katanya pada sidang media perkembangan COVID-19 di sini hari ini. 

Menurutnya, kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 39,464 kes, dan ketika ini 238 kes positif sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi, dengan 96 kes memerlukan bantuan pernafasan. 

Kes sembuh COVID-19 hari ini pula ialah sebanyak 2,944 kes, menjadikan jumlah kumulatif kes sembuh di negara ini ialah 125,288 kes atau 75.8 peratus daripada jumlah keseluruhan kes. – Bernama

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button