Berita Utama

Kedai ubat Cina dibenar jual arak untuk perubatan

Keputusan haram jual arak untuk bendung gejala sosial di KL: Shahidan Kassim

KUALA LUMPUR, 13 Rabiulakhir 1443H, Khamis – Kedai serbaneka dan kedai perubatan Cina di bandar raya ini akan dibenarkan menjual minuman keras tetapi tertakluk kepada syarat, kata Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Shahidan Kassim.

“Bagi kedai serbaneka, tidak boleh ada kelulusan menyeluruh untuk permit tetapi berdasarkan kes mengikut kes. Sebagai contoh, terdapat sebuah kedai serbaneka yang mempunyai 137 cawangan di bandar ini.

“Mereka mungkin mahukan permit untuk mungkin hanya 50 hingga 60 cawangan (jadi) ini akan dipertimbangkan berdasarkan kes mengikut kes,” kata Shahidan ketika menggulung jawapan menteri bagi Rang Undang-undang Perbekalan 2022 peringkat dasar di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata, bahawa kedai perubatan Cina juga akan dibenarkan menjual minuman keras tetapi untuk tujuan perubatan.

“Bagi kedai perubatan Cina, mereka boleh menjual arak tulen atau arak campuran yang diluluskan oleh Kementerian Kesihatan untuk tujuan perubatan tradisional sahaja.

“Jadi saya harap perkara ini tidak lagi dijadikan isu,” katanya.

Shahidan berkata, beberapa sesi penglibatan telah diadakan dengan pihak berkepentingan yang berkaitan seperti pengeluar arak, pembotolan dan pembekal yang berpuas hati dengan keputusan menyekat penjualan arak keras di premis tertentu.

“Keputusan mengharamkan penjualan minuman keras di premis ini tidak menyentuh sensitiviti mana-mana kaum khususnya bukan Islam.

“Ia lebih kepada membendung peningkatan gejala sosial di KL berkaitan penjualan arak haram,” katanya.

Beliau berkata, terdapat beberapa kedai runcit menjual arak haram murah dengan harga di bawah RM19 sebotol.

“Kami akan memburu mereka dan mengambil tindakan terhadap mereka,” katanya.

Beliau menolak dakwaan bahawa larangan itu akan menjejaskan usaha membangunkan Kuala Lumpur sebagai bandar raya bertaraf dunia.

Beliau menyatakan bahawa bahkan Singapura dan negara-negara di Eropah mengenakan sekatan atau pengezonan kawasan di mana minuman keras boleh dijual.

Terdahulu, beberapa Ahli Parlimen Pembangkang, antaranya Tan Kok Wai (PH-Cheras) dan Teresa Kok (PH-Seputeh), mempersoalkan Shahidan berhubung keputusan mengharamkan penjualan arak.

Kok Wai berkata bahawa Shahidan telah menjanjikan penyelesaian ‘menang-menang’ semasa pertemuan dengan Ahli Parlimen Wilayah Persekutuan baru-baru ini.

Kok Wai menyifatkan larangan itu sebagai dwistandard kerana ia menjejaskan perniagaan kecil.

Sekatan ke atas kedai runcit, kedai serbaneka dan dewan perubatan Cina di Kuala Lumpur menjual minuman keras mula dibangkitkan pada 15 November tahun lepas.

Pada mulanya ia ditetapkan untuk dikuatkuasakan pada 1 Oktober tahun ini, namun larangan itu ditangguhkan selama sebulan untuk memuktamadkan kajian mengenai garis panduan itu.

Larangan itu tidak meliputi pub, restoran, pasar raya dan kedai arak berlesen di pusat membeli-belah.

Penafian: Kenyataan berita atau artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian rasmi Media Isma Sdn Bhd atau Portal Islam dan Melayu Ismaweb.net.

Artikel berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button